петак, 30. август 2013.

Predlozi ministarstvu i TOS-u za unapredjenje rada turističke industrije i sticanje većeg prihoda od turizma - Odbor za receptivu YUTA


Ovaj dokument je nastao kao rezultat niza sastanaka odbora za receptivni turizam YUTA sa ciljem da se Ministarstvu i TOS-u dostave konkretni predlozi za uspostavljanje relacija koje treba da doprinesu većim prihodima od turizma u Srbiji (sa aspekta receptivnih agencija).

Ovaj dokument sažima sve ono što već duže vreme sprečava bolje efekte i veći devizni priliv Srbije od turizma. Većina dole iznetog je stvar samo dobre volje nadležnih institucija i njenih zaposlenih da bi se neke od negativnih pojava ispravile. Receptivne turističke agencije očekuju da budu prepoznate kao važna karika u plasmanu turističke ponude Srbije i kao takve podržane u njihovim aktivnostima koje bi imale za cilj  povećanje broja turista i deviznog prihoda zemlje. Kroz ulaganje pre svega u kampanju za promociju Srbije unapredio bi se imidž zemlje i stvorile mogućnosti za održivi razvoj i nove investicije u turizmu i nova zapošljavanja pre svega  u ruralnim i ne razvijenim područjima koja su bogata prirodnim i kulturnim blagom. 






Predlozi za Ministarstvo:
Osnovni problemi do sada izmedju receptivnih agencija i ministarstva je ne postojanje strategije i akcionog plana kako bi agencije znale koji će se (ili su se) projekti realizovati/li u cilju poboljšanja usluga i infrastrukture. Da bi turizam Srbije doneo značajnije rezultate treba pojačati promociju i kreirati veću tražnju. Ta promocija bi znatno uticala na imidž destinacije koji u velikoj meri i danas utiče na broj turista i prihod od turizma. Neophodna je i sistemska podrška razvoju receptivne industrije kroz priznavanje izvozne delatnosti receptivnih agencija, uskladjivanje zakonskih i drugih regulativa koje bi bile podsticajne za turizam, mere zaštite turističkog tržišta, liberalizacija viznog režima za neke zemlje. Ne postoji podrška receptivnim agencijama koje se bore na tržištu kako sa konkurentnim destinacijama tako i sa predrasudama i imidžom zemlje. Trenutno, jedino receptivne turističke agencije ne mogu konkurisati kod Ministarstva za podsticajna sredstva za razliku od TO, raznih NVO i sl.!  Ta podrška se treba svakako odnositi na promotivne aktivnosti agencija a moglo bi i za kreiranje inovativnih ponuda koje bi bile u skladu sa trendovima u turizmu na svetskom tržištu. Kao i sa TOS-om, i sa Ministarstvom je potrebno organizovati nekoliko redovnih sastanaka u toku godine kao i permanentno informisanje agencija o realizovanim aktivnostima i projektima. Ono što se takodje očekuje od ministarstva je podizanje konkurentnosti kroz permanentno obrazovanje i usavršavanje kadrova u turizmu a posebnu šansu treba dati mladima za koje u YUTA imamo poseban predlog za nadležne. Receptivne agencije mogu dati svoj doprinos razvoju turizma i kroz predloge za stvaranje bolje infrastrukture na pojedinim lokacijama ili otklanjanje drugih nedostataka na destinacijama.

Predlozi za TOS:
Dosadašnji problem u saradnji TOS-a i receptivnih agencija ogleda se pre svega u ne postojanju (ili objavljivanju) planova TOS-a unapred za realizaciju svojih aktivnosti i nedovoljnoj komunikaciji i ne uskladjenosti tema promocije sa onim što agencije nude (jer agencije nisu na vreme upoznate sa onim što TOS radi). Angažovanje PR agencija u inostranstvu bi moglo biti i mnogo efektnije kada bi se iste pomagale i uspostavljanju direktnih kontakata sa turoperatorima tj. ugovaranju sastanaka za vreme sajmova i sa agencijama a ne samo sa TOS-om ili kada bi se prilikom study tura više uključile i receptivne agencije u organizaciju. TOS treba prekinuti podršku i promociju agencija/organizacijama koje nisu registrovane u Srbiji i nemaju licencu. Pošto agencije nisu bile u mogućnosti da kod ministarstva konkurišu za podsticajna sredstva i podršku za svoje aktivnosti, da bi se te aktivnosti realizovale preko TOS-a taj posao mora biti javan, transparentan a poziv za konkurisanje upućen javno i putem maila receptvnim agencijama. TOS može i treba podržati promociju tematskih i programa specijalnih interesovanja kroz svoje kanale distribucije i odnose sa javnošću kao i zajedničke projekte receptivnih agencija.

Ministarstvo

Opšti cilj
Specifični ciljevi
Aktivnosti
1. Definisanje strategije (2014 - ?)  i godišnjih Akcionih planova
* Uskladiti strategiju u odnosu na realnost (po strategiji 4 klastera a u realnosti isto ministarstvo podržalo osnivanje 7-8 različitih klastera)
1.1. Upoznavanje turističke industrije sa usvojenom strategijom (EU je finansirala sa milion eur reviziju strategije koja je trebala biti objavljena u maju prošle godine ali ona nikada nije objavljena)

1.2. Usvojiti Akcioni plan koji će takodje biti javno objavljen sa jasno definisanim aktivnostima (projektima) kao i realizatorima istih (primer Hrvatske attachment na 9 strana)
1.3. Uskladiti strategiju i akconi plan sa trendovima u turizmu
1.4. Utvrditi prioritetna tržišta i potencijalna tržišta u usponu
1.5. Pokrenuti veliku promotivnu kampanju na ciljanim tržištima kojom bi se promovisala Srbija
1.1.1.      Strategiju i akcioni plan postaviti na sajt ministarstva na vidno mesto. Strategija mora biti kratka i jasna i mora obuhvatati perod od 3-4 godine.Akcioni plan mora biti ne duži od 15-tak strana i mora biti objavljen najkasnije u jesen.
1.1.2.      Organizovati sastanak u ministarstvu na kojem bi se razgovaralo o reviziji strategije i šta su nam to stranci sugerisali
1.2.1.      Akconi plan: Definisati turističke proizvode za promociju za sledeću godinu, napraviti promotivna sredstva i kreirati kampanju na ciljanim tržištima (TOS). Za svaki od „proizvoda“ napraviti i brošuru i spot.  Obezbediti finansijska sredstva za video spotove, oglase u turističkim magazinima, internet kampanju, bilborde a kroz subvencije podstaći agencije da kreiraju programe koji će promovisati te proizvode.
1.3.1.      Usvajanje deklaracije UN o održivom upravljanju destinacija i razvoj u odnosu na te zahteve čime bismo se obavezali da time nećemo ugrožavati prirodu, da ćemo podsticati razvoj lokalne ekonomije i brinuti o socio ekonomskom aspektu razvoja destinacija.
1.4.1. TOS na osnovu dosadašnjih saznanja, kontakata i instrukcija PR agencija da da instrukcije kakve programe treba pripremiti za prioritetna tržišta a kakve programe za potencijalna nova tržišta
1.4.2. 1.4.1.zahtevati ukidanje viza ili pojednostavljenje procedura za vize za dolazak turista iz ovih zemalja (Kina, Indonezija, Tajvan, Hong Kong, Korea, ...)
1.4.3. Uspostaviti saradnju i napraviti strategiju nastupa na trecim trzistima nudeci regionalnu ponudu - Balkan ture

1.5.1. Kreirati ciljane kampanje za ciljana tržišta
Uz ulaganje bar 3% onoga što turizam donese srpskom BDP-u usmeriti na tržišta prvog prioriteta kao i bar 1% na nekoliko tržišta drugog prioriteta. Ciljanim kampanjama i ulaganjem u promociju zemlje bi se ne samo povećalo interesovanje i broj turista već i uticalo na znatno poboljšanje imidža zemlje i privlačenja novih investicija (ne samo u turizmu).            
2.      Sistemska podrška razvoju receptivne turističke delatnosti

2.1. Priznavanje statusa izvozne delatnosti (u daljem tekstu SID) za receptivni turizam

2.2. Uskladiti zakonske regulative i finansijska pravila kako bi bila podsticajna za razvoj receptivnog turizma

2.3. Sistemske mere zaštite turističog tržišta Srbije

2.4. Uspostavljanje veće kooperativnosti javnog i privatnog sektora u turizmu
Srbije i podrška subjektima koji su tema promocije ili u žiži intersovanja turista
2.5. Uspostavljanje kriterijuma za definisanje „receptivne agencije“
2.1.1. Formiranje radnog tela koji će raditi na pripremi SID (presek mogućih rešenja) u cilju povraćaja PDV-a na usluge (na osnovu domaćeg i ino turizma ili samo ino??) ili drugih izvoznih podsticaja. Kreiranje predloga za usladjivanje sa fiskalnim i monetarnim merama.
2.1.2. Uspostavljanje kriterijuma za definisanje receptivne agencije
2.2.1. Omoguciti naplatu u devizama sa kreditnih kartica od inostranih klijenata za turisticke agencije, hotele, rent-a-car agencije 

2.2.2. Za izvozne usluge receptivnih turistickih i rent-a-car agencija da po naplacenom aranzmanu u devizama (ino platne kartice i fakture) mogu traziti povracaj PDV-a kao vid subvencija razvoja receptivnog turizma. 

2.2.3. Ukinuti porez na jednodnevne izlete (ni u zakonu se ne tretira da je to turistiki aranžman, a imamo pojavu gašenja agencija i prebacivanje poslovanja na NVO koje kao takve nastavljaju organizovanje izleta bez ikakvih obaveza prema državi)
2.2.4. Porez za vodiče – definisati tako da ne opterećuje dodatno cenu aranžmana
2.2.5. Porez u seoskom turizmu – definisati (naš predlog je oslobadjanje od poreza za domaću radinost u ruralnim (ne turističkim) centrima u narednih 4-5 godina
2.2.6. Ukidanje nameta muzičkog dinara za agencije koje puštaju sopstvene slajdove I propagandne filmove
2.3.1. Zaštita branše u organizaciji putovanja i skupova. Ukinuti mogućnost da razne organizacije, institucije kao i fizička lica mogu da organizuju putovanja  i na taj način praviti ne lojalnu konkurenciju agencijama. Svaka NVO samostalno može da organizuje seminare i konferencije, da naplaćuje kotizacije (čak i u stranom valuti u kešu!), organizatori seminara imaju povrat PDV-a ako rade direktno sa hotelima čime se destimulišu da posao poveravaju agencijama
2.3.2. usloviti sve strane organizatore putovanja da moraju imati angazovanog lokalnog vodica tj. da ne mogu sami voditi grupe
2.4.1. Formiranje savetodavnog odbora receptivne industrije za ministarstvo i TOS u kojem bi bili i predstavnici receptivnih agencija
2.4.2. Ukinuti UO TOS-a a imenovati savetodavni odbor umesto UO u kojem moraju biti eksperti iz branse (bar 80% iz privatnog sektora)
2.4.3. Ministarstvo treba obezbediti podršku za unapredjenje onih usluga (u privatnom sektoru) koje su teme promocije ili u žiži interesovanja turista (na primer: Za Soul Food of Serbia – moglo se pomoći domaćinstvima kod kojih su snimani prilozi za spot da mogu da prime goste, da im se odradila edukacija, da su se motivisali restorani u većim gradovima da nabavljaju baš te namirnice i tako obezbedi ponuda onoga što se na spotu obećava).
2.5.1. Formiranje radne grupe koja će na predlog Asocijacija agencija uspostaviti konačne kriterijume za formiranje baze podataka receptivnih agencija na osnovu kojih će biti moguće konkurisati i a kasnije i pravdale subvencije
3.      Podrška receptivnim turističkim agencijama
3.1. Kreiranje podsticaja za receptivne agencije** (prema dosadašnjim uredbama i zakonima to nije bilo moguće)
3.2. Kreiranje podsticaja za zapošljavanje mladih u turizmu
3.3. Podrška unapredjenja turističkog proizvoda Srbije i razvoju novih proizvoda – standardizacija proizvoda tj. uskladjenost sa očekivanjima stranih turista u pogledu kvaliteta
3.2.1. Promenuti potrebne zakone i omogućiti receptivnim agencijama da mogu učestvovati na konkursima za podsticaje u turizmu
3.2.2. Omogućavanje subvencija za projekte receptivnih agencija (uz 50% sopstvenog učešća) za kreiranje novih turističkih proizvoda  (u skladu sa akcionim planom) i promotivne aktivnosti (i domaće i ino agencije koje imaju lokalne partnere) a jasno definisati za koje projekte NVO organizacije mogu dobiti sredstva
3.2.2. Kreirati podsticajne mere koje će omogućiti etičko poslovanje medju hotelijerima i receptivnim agencijama
3.2.4.Kreirati druge podsticajne mere (po putniku ili x% refakcija na iznos deviznog priiva, povraćaj ukupnog PDV-a ili sl.) – Formiranje radne grupe u kojem bi bio i predstavnik ministarstva a koja bi radila na predlogu
3.2.4. Da se kreiraju podsticajne mere za nabavku brodova za krstarenja i izlete po Dunavu, Tisi, Savi, ... (postoji tražnja, nema ponude). Takodje za nabavku biciklova, čamaca i opreme za rafting.
3.2.5. Podrška promociji programa receptivnih agencija kroz zajedničke promotivne akcije (City break, Plavi voz, SerbianAdventures i drugi)
3.2.6. Da se kreiraju podsticaji za uvodjenje EU standarda, zelenih tehnologija u hotele i restorane kao i pristup za invalide (na ovome sve više insistiraju strani turoperatori)
3.2.7. Da se kreiraju programi za obezbedjenje finansijskih sredstava za projekte koji dobiju podršku od  IPA fondva
3.2.8. Da se omogući transparentnost u dodeli podsticajnih sredstava i po svakom konkursu (odluci o dodeli) objavi spisak onih koji su ista dobili
3.3.1. Zapošljavanje mladih kroz plaćenu jednogodišnju praksu u agencijama i hotelsko ugostiteljskim objektima
3.4.1. Podržati aktivnost receptivnih agencija na prikupljanju podataka o tome šta nedostaje na destinacijama i u skladu sa tim planirati za sledeću godinu subvencije i podsicaje za unapredjenje proizvoda
4.      Poboljšanjei komunikacije sa turističkom industrijom
4.1. Receptivne agencije i javnost redovno obaveštavati o realizovanim aktivnostima  ministarstva
4.2. Redovno obaveštavanje aktivnosti ministarstva i TO u sprovodjenju akcionog plana, projetima koje različiti subjekti realizuju u turizmu Srbije, ...
4.3. Podrška projektu „Šta nedostaje na destinacijama“

4.1.1. Formiranje mailing liste receptivnih agencija i obaveštavanje jednom mesečno o aktivnostima ministarstva, sastancima, planovima, ...
4.1.2.      Da se najmanje 2 puta godišnje organizuju sastanci  (okrugli stolovi) sa turističkom privredom (uključujući i receptivne agencije) (april i septembar) Teme: podnošenje izveštaja o statističkim pokazateljima, izazovima (problemima) sa kojima se susrećmo, projekti koji su u planu i koji se realizuju, plan promotivnih aktivnosti (NS sajam će biti prilika za organizaciju prvog ovakvog skupa, početak oktobra, prostor besplatan)
4.1.3.      Organizovanje tematskih sastanaka u Ministarstvu na kojima bi se razgovaralo o problemima na destinacijama i potrebama za unapredjenje usloga, infrastrukture i dr.
4.2.1.      Najmanje jednom mesečno slanje mail news-a sa  novostima iz turizma Srbije, aktivnostima ministarstva, projektima koji se realizuju i sl. (to može da bude i u mailovima koje će TOS slati)
4.3.1.      YUTA je već pripremila jednostavan i ne skup projekat kojim bi se kroz anketiranje veoma brzo sagledale potrebe za unapredjenjem infrastrukture i usluga na destinacijama a zatim kroz odredjivanje kriterijuma za prioritete bi se mogla napraviti lista po kojoj bi se isti problemi otklanjali
4.         Podizanje konkurentnosti kroz permanentno obrazovanje i usavršavanje

4.1.     Permanentno raditi na usvajanju i prenošenju novih znanja kao i spoju teorije i prakse u turizmu
4.2.     Podrškom projektima koji promovisali usvajanje novih znanja i veština u turizmu podizati nivo konkurentnosti turističkih proizvoda Srbije
4.3.     Podrška mladima u turizmu

4.1.1.      Podržati različite redovne godišnje skupove i inicijative kroz koje bi se podstaklo uspostavljanje čvršće saradnje izmedju obrazovnih insitucija za turizam i turističke industrije (Forum stručne prakse i obrazovanja najavljen na NS sajmu u organizaciji Dunavskog turističkog klastera Istar21 i sajma)
4.1.2.      Uvesti u studije i predmete koje vodiči moraju savladati za vodjenje grupa po Srbiji
4.1.3.      Kroz program subvencija i definisanja stavke u budžetu za isto podstaći različite programe edukacija – na stručnom nivou (agencije, hotelijeri, destination menadžmenti), tako i na nivou oblasti turizma (uključujući trendove)
4.2.1.      Uspostaviti sistem Learning destination
4.3.1.      500 mladih turizmologa –plaćena jednogodišnja praksa u receptivnim agencijama i hotelima
4.3.2.      edukacija mladih volontera
4.3.3.      učešće na projektima koje radi država
 






Turistička organizacija Srbije
Ostvarivanje  boljih rezultata – povećanje broja organizovanih turista u Srbiju.


1.  Definisanje akcionog plana i tema promocije



1.1.           Kreiranje akcionog plana za narednu godinu u saradnji sa receptivnim agencima i drugim zainteresovanim pružaocima usluga
1.1.1.      Objavljivanje akcionog plana za narednu godinu godinu na sajtu TOS-a  i redovno izveštavanje o sprovodjenju istog
1.1.2.      Definisati teme promocije i objaviti ih receptivnim agencijama najmanje godinu ipo dana unapred.  Obaveštavati agencije o planovima za unapredjenje proizvoda na zadatu temu.
1.1.3.      Na sajtu  TOS-a kreirati deo sa pristupom samo receptivnim agencijama gde će biti unapred objavljen plan promo aktivnositi
2.         Uspostavljanje bolje saradnje (i komunikacije) izmedju receptivnih agencija i TO Srbije

2.1.     Informisanje o aktivnostima TOS-a kao i aktivnostima drugih aktera za koja TOS ima saznanja
2.2. Bolja informisanost o trendovima
2.3. Uspostavljanje čvršće saradnje izmedju javnog i privatnog sektora


2.1.1.      Da TO organizuje minimum 3 sastanka godišnje sa receptivnim agencijama, od kojih 1-2 sa ostalim kolegama iz industrije (TO, hotelijeri, NVO koje se bave razvojnim projektima) - posle sajmova u Londonu, Berlinu i u maju
2.1.2.      U saradnji sa receptivnim turistickiim agencijama napraviti plan promocije i aktivnosti nasih konzularnih predstavnistava po pitanju prezentacija za turoperatore i medije iz njihovih zemalja
2.1.3.      Definisati teme promocije i objaviti ih receptivnim agencijama najmanje godinu ipo dana unapred. Obaveštavati agencije o planovima za unapredjenje proizvoda na zadatu temu.
2.1.4.      Da obaveštavaju receptivne agencije o svojim aktivnostima blagovremeno kako bi se iste mogle uključiti u iste – formiranje liste na osnovu prisustva na sastanku 24. Dec. Po potrebi dopunjavati.
2.1.5.      Na sajtu  TOS-a kreirati deo sa pristupom samo receptivnim agencijama gde će biti unapred objavljen plan promo aktivnositi
2.1.6.      Informisanje agencija i o projektima drugih organizacija za koje TOS ima saznanja
2.1.7.      Transparentnost u radu i podjednaki uslovi za sve agencije – ako treba definisati uslove po kojima će se odabirati programi agencija za promociju
2.2.1.      Obaveštavanje hotelijera i turističke privrede o zahtevima svetskih turoperatora (cenovna politika, standardi, ...)
2.3.1.      Uključivanje savetodavnog odbora u kreiranju plana aktivnosti TOS-a, organizacija sastanaka na kojima bi se razgovaralo i usaglašavale promotivne aktivnosti
3.         Poboljšanje promotivnih aktivnosti
„Idemo svi u istom pravcu“ – definisanjem ciljeva koje želimo postići i utvrdjivanjem aktivnosti koje će TOS sprovoditi a receptivne agencije biti sa istim upoznate

3.1. Podići nivo usklađenosti promotivnih aktivnosti i ponude na ino tržištu
3.2.  Zajedničke aktivnosti u cilju predstavljanja /prezentacije onoga što TOS želi promovisati

3.1.1. Podstaći i pomoći agencijama u kreiranju programa za teme koje TOS želi promovisati kako se ne bi dešavalo da TOS promoviše nešto što agencije nemaju u svojoj ponudi
3.2.1. Obaveštavanje (ili sastanak) o temama promocije i drugim aktivnostima koje se planiraju realizovati u cilju kreiranja „proizvoda“ koji će se promovisati
3.2.2. Pozivanjem agencija da se uključuju u odredjene aktivnosti, kreiranje sadržaja, promotivne akcije i sl.
3.2.3. Tokom leta zajedničke akcije i pomoć u pripremi programa (obilazak Srbije i destinacije koje će se promovisati kroz programe za sledeću godinu)
- Ovde i ministarstvo mora dati svoju podršku unapredjenju usluga na destinacijama koje su teme promocije a TOS podržati u realizaciji istih

4.         Podrška u usposavljanju kontakata sa turoperatorima
4.1. Uspostavljanja bližih kontakata sa turoperatorima sa kojima je TOS već ostvario saradnju i uz pomoć angažovanih PR agencija i bolja promocija programa receptivnih agencija

4.1.1. inicirati organizovanje kvalitetnijeg work shopa za vreme BG sajma za strane turoperatore, sa aktivnijim učešćem zainteresovanih receptivnih agencija ili omogućavanje dužeg vremena provedenog sa njima (na pr. Zajednička večera sa kotizacijom za zainteresovane agencije)
4.1.2. intenzivnije uključiti agencije u organizaciju fam tura za turoperatore i omogućiti više vremena u kontaktu sa istima (na primer učešće na zajedničkoj večeri koju bi snosile same agencije, ponuditi više različitih programa za agencije pa organizaciju poveriti zainteresovanim agencijama i zainteresovanim destinacijama)
4.1.3. Agencijama koje plaćaju štand na odredjenom sajmu omogućiti kontakt sa turoperatorima kojima su ugovoreni sastanci od strane PR agencije
4.1.4. Omogućiti PR aktivnosti i receptivnim agencijama (informacije o novim progamima i specifičnim aktivnostima) – kroz slanje jednomesečnog e-biltena stranim turoperatorima i medijima
5.         Podrška promotivnim aktivnostima receptivnih agencija
5.1. Definisanje kriterijuma, uslova i nivoa podrške, obezbeđenje transparentnosti uz definisanje uslova za dobijanje podrške i eventualno subvencija
5.2. Podrška u organizovanju nastupa na specijalizovanim sajmovima i work shopovima
5.3. Redovno (i transparentno) informisanje o ostvarenim kontaktima sa turoperatorima
5.4. Podrška u organizovanju fam tura
5.5. Zajedničke promotivne aktivnosti
5.6. Podrška u promociji tematskih programa i programa specijalinih interesovanja
5.7. Obezbediti prostor na štandu TOS-a  na domaćim sajmovima za receptivne agencije za predstavljanje svojih programa domaćim i ino kupcima
5.8. Podrška u promociji projekata receptivnih agencija od opšteg interesa za celokupnu receptivnu industriju

5.1.1. Sa sajta TOS-a skinuti agencije koje nisu registrovane u Srbiji i nemaju licencu za organizovanje putovanja. Prestati sa podrškom i promocijom istih
5.2. 1. obezbedjivanje troškova štanda ili kotizacije za učešće na stručnim izložbama
5.3. 1. TOS bi trebalo da dostavlja informacije o ostvarenim kontaktima sa turoperatorima uz naznaku koje još nisu odabrale partnera u Srbiji
5.4.1. TOS bi trebalo da stavi ili na konkurs ili informaciju na raspolaganje na koji način i/ili sa koliko troškova (u zavisnosti od deviznog priliva agencije) može podržati fam ture turoperatora u organizaciji receptivnih agencija
5.4.2 TOS bi mogao i sve fam ture koje samostalno organizuje da uključi i receptivne agencije (transparentno) u organizaciju ili bar omogući učešće na jednom zajedničkoj večeri (čije troškove može snositi agencija)
5.5.1. Zajednička ulaganja za promociju odredjenih proizvoda na odredjenim tržištima, unapred definisati uslove, visinu raspoloživih sredstava, ...
5.5.2. Po principu 1+1 zajedničko oglašavanje na internetu za odredjene promotivne aktivnosti na internetu
5.6.1. Podrška kroz medijsko predstavljanje, e-mailing obaveštavanje medija, angažovanih PR agencija i turoperatora sa kojima TOS ima kontakte
5.7.1. U zavisnosti od veličine štanda to može biti i samo jedan zajednički pult za agencije (uz dovoljno prostora za postavljanje natpisa agencije) do pojedinačnih manjih pultova i/ili stolova za razgovor sa potencijalnim klijentima
5.8.1. Podrška promocije portala SerbianAdventures .com na kojem sve receptivne turističke agencije mogu da predstave svoje izlete po Srbiji (za sada samo za domaće tržište)
 















Нема коментара:

Постави коментар

Hvala na komentaru!