Ovaj dokument je nastao kao rezultat niza sastanaka odbora za receptivni turizam YUTA sa ciljem da se Ministarstvu i TOS-u dostave konkretni predlozi za uspostavljanje relacija koje treba da doprinesu većim prihodima od turizma u Srbiji (sa aspekta receptivnih agencija).
Ovaj
dokument sažima sve ono što već duže vreme sprečava bolje efekte i veći devizni
priliv Srbije od turizma. Većina dole iznetog je stvar samo dobre volje
nadležnih institucija i njenih zaposlenih da bi se neke od negativnih pojava
ispravile. Receptivne turističke agencije očekuju da budu prepoznate kao važna
karika u plasmanu turističke ponude Srbije i kao takve podržane u njihovim
aktivnostima koje bi imale za cilj
povećanje broja turista i deviznog prihoda zemlje. Kroz ulaganje pre
svega u kampanju za promociju Srbije unapredio bi se imidž zemlje i stvorile
mogućnosti za održivi razvoj i nove investicije u turizmu i nova zapošljavanja
pre svega u ruralnim i ne razvijenim
područjima koja su bogata prirodnim i kulturnim blagom.
Predlozi za Ministarstvo:
Osnovni problemi do sada izmedju receptivnih agencija i
ministarstva je ne postojanje strategije i akcionog plana kako bi agencije
znale koji će se (ili su se) projekti realizovati/li u cilju poboljšanja usluga
i infrastrukture. Da bi turizam Srbije doneo značajnije rezultate treba
pojačati promociju i kreirati veću tražnju. Ta promocija bi znatno uticala na
imidž destinacije koji u velikoj meri i danas utiče na broj turista i prihod od
turizma. Neophodna je i sistemska podrška razvoju receptivne industrije kroz
priznavanje izvozne delatnosti receptivnih agencija, uskladjivanje zakonskih i
drugih regulativa koje bi bile podsticajne za turizam, mere zaštite turističkog
tržišta, liberalizacija viznog režima za neke zemlje. Ne postoji podrška
receptivnim agencijama koje se bore na tržištu kako sa konkurentnim
destinacijama tako i sa predrasudama i imidžom zemlje. Trenutno, jedino
receptivne turističke agencije ne mogu konkurisati kod Ministarstva za
podsticajna sredstva za razliku od TO, raznih NVO i sl.! Ta podrška se treba svakako odnositi na promotivne
aktivnosti agencija a moglo bi i za kreiranje inovativnih ponuda koje bi bile u
skladu sa trendovima u turizmu na svetskom tržištu. Kao i sa TOS-om, i sa
Ministarstvom je potrebno organizovati nekoliko redovnih sastanaka u toku
godine kao i permanentno informisanje agencija o realizovanim aktivnostima i
projektima. Ono što se takodje očekuje
od ministarstva je podizanje konkurentnosti kroz permanentno obrazovanje i
usavršavanje kadrova u turizmu a posebnu šansu treba dati mladima za koje u
YUTA imamo poseban predlog za nadležne. Receptivne agencije mogu dati svoj
doprinos razvoju turizma i kroz predloge za stvaranje bolje infrastrukture na
pojedinim lokacijama ili otklanjanje drugih nedostataka na destinacijama.
Predlozi za TOS:
Dosadašnji problem u saradnji TOS-a i receptivnih agencija ogleda se pre
svega u ne postojanju (ili objavljivanju) planova TOS-a unapred za realizaciju
svojih aktivnosti i nedovoljnoj komunikaciji i ne uskladjenosti tema promocije
sa onim što agencije nude (jer agencije nisu na vreme upoznate sa onim što TOS
radi). Angažovanje PR agencija u inostranstvu bi moglo biti i mnogo efektnije
kada bi se iste pomagale i uspostavljanju direktnih kontakata sa turoperatorima
tj. ugovaranju sastanaka za vreme sajmova i sa agencijama a ne samo sa TOS-om
ili kada bi se prilikom study tura više uključile i receptivne agencije u
organizaciju. TOS treba prekinuti podršku i promociju agencija/organizacijama
koje nisu registrovane u Srbiji i nemaju licencu. Pošto agencije nisu bile u
mogućnosti da kod ministarstva konkurišu za podsticajna sredstva i podršku za
svoje aktivnosti, da bi se te aktivnosti realizovale preko TOS-a taj posao mora
biti javan, transparentan a poziv za konkurisanje upućen javno i putem maila
receptvnim agencijama. TOS može i treba podržati promociju tematskih i programa
specijalnih interesovanja kroz svoje kanale distribucije i odnose sa javnošću
kao i zajedničke projekte receptivnih agencija.
Ministarstvo
Opšti cilj
|
Specifični
ciljevi
|
Aktivnosti
|
1. Definisanje strategije (2014 -
?) i godišnjih Akcionih planova
*
Uskladiti strategiju u odnosu na realnost (po strategiji 4 klastera a u
realnosti isto ministarstvo podržalo osnivanje 7-8 različitih klastera)
|
1.1. Upoznavanje
turističke industrije sa usvojenom strategijom (EU je finansirala sa milion eur reviziju strategije
koja je trebala biti objavljena u maju prošle godine ali ona nikada nije
objavljena)
1.2. Usvojiti
Akcioni plan koji će takodje biti javno objavljen sa jasno definisanim
aktivnostima (projektima) kao i realizatorima istih (primer Hrvatske
attachment na 9 strana)
1.3. Uskladiti
strategiju i akconi plan sa trendovima u turizmu
1.4. Utvrditi
prioritetna tržišta i potencijalna tržišta u usponu
1.5. Pokrenuti veliku promotivnu kampanju na
ciljanim tržištima kojom bi se promovisala Srbija
|
1.1.1.
Strategiju
i akcioni plan postaviti na sajt ministarstva na vidno mesto. Strategija mora biti kratka i
jasna i mora obuhvatati perod od 3-4 godine.Akcioni plan mora biti ne duži od
15-tak strana i mora biti objavljen najkasnije u jesen.
1.1.2. Organizovati sastanak u ministarstvu na
kojem bi se razgovaralo o reviziji strategije i šta su nam to stranci
sugerisali
1.2.1.
Akconi
plan: Definisati turističke proizvode
za promociju za sledeću godinu, napraviti promotivna sredstva i kreirati
kampanju na ciljanim tržištima (TOS). Za svaki od „proizvoda“ napraviti i
brošuru i spot. Obezbediti finansijska
sredstva za video spotove, oglase u turističkim magazinima, internet
kampanju, bilborde a kroz subvencije podstaći agencije da kreiraju programe
koji će promovisati te proizvode.
1.3.1.
Usvajanje deklaracije UN o održivom
upravljanju destinacija i razvoj u odnosu na te zahteve čime bismo se obavezali da time nećemo
ugrožavati prirodu, da ćemo podsticati razvoj lokalne ekonomije i brinuti o
socio ekonomskom aspektu razvoja destinacija.
1.4.1. TOS na osnovu dosadašnjih
saznanja, kontakata i instrukcija PR agencija da da instrukcije kakve
programe treba pripremiti za prioritetna tržišta a kakve programe za
potencijalna nova tržišta
1.4.2. 1.4.1.zahtevati ukidanje viza ili
pojednostavljenje procedura za vize za dolazak turista iz ovih zemalja (Kina,
Indonezija, Tajvan, Hong Kong, Korea, ...)
1.4.3. Uspostaviti
saradnju i napraviti strategiju nastupa na trecim trzistima nudeci regionalnu
ponudu - Balkan ture
1.5.1. Kreirati ciljane kampanje za ciljana
tržišta
Uz ulaganje bar 3% onoga što turizam donese
srpskom BDP-u usmeriti na tržišta prvog prioriteta kao i bar 1% na nekoliko
tržišta drugog prioriteta. Ciljanim kampanjama i ulaganjem u promociju zemlje
bi se ne samo povećalo interesovanje i broj turista već i uticalo na znatno
poboljšanje imidža zemlje i privlačenja novih investicija (ne samo u
turizmu).
|
2.
Sistemska
podrška razvoju receptivne turističke delatnosti
|
2.1. Priznavanje statusa izvozne delatnosti
(u daljem tekstu SID) za receptivni turizam
2.2. Uskladiti zakonske regulative i
finansijska pravila kako bi bila podsticajna za razvoj receptivnog turizma
2.3. Sistemske mere zaštite turističog
tržišta Srbije
2.4. Uspostavljanje veće kooperativnosti
javnog i privatnog sektora u turizmu
Srbije i podrška subjektima koji su tema promocije ili u žiži
intersovanja turista
2.5. Uspostavljanje kriterijuma za
definisanje „receptivne agencije“
|
2.1.1. Formiranje radnog tela koji će raditi na pripremi SID (presek
mogućih rešenja) u cilju povraćaja PDV-a na usluge (na osnovu domaćeg i ino
turizma ili samo ino??) ili drugih izvoznih podsticaja. Kreiranje predloga za
usladjivanje sa fiskalnim i monetarnim merama.
2.1.2. Uspostavljanje kriterijuma za
definisanje receptivne agencije
2.2.1. Omoguciti
naplatu u devizama sa kreditnih kartica od inostranih klijenata za turisticke
agencije, hotele, rent-a-car agencije
2.2.2. Za izvozne usluge receptivnih turistickih i
rent-a-car agencija da po naplacenom aranzmanu u devizama (ino platne kartice
i fakture) mogu traziti povracaj PDV-a kao vid subvencija razvoja receptivnog
turizma.
2.2.3. Ukinuti porez na jednodnevne izlete (ni
u zakonu se ne tretira da je to turistiki aranžman, a imamo pojavu gašenja
agencija i prebacivanje poslovanja na NVO koje kao takve nastavljaju
organizovanje izleta bez ikakvih obaveza prema državi)
2.2.4. Porez za vodiče – definisati tako
da ne opterećuje dodatno cenu aranžmana
2.2.5. Porez u seoskom
turizmu – definisati (naš predlog je oslobadjanje od poreza za domaću
radinost u ruralnim (ne turističkim) centrima u narednih 4-5 godina
2.2.6. Ukidanje nameta muzičkog dinara za agencije koje puštaju sopstvene
slajdove I propagandne filmove
2.3.1. Zaštita branše u organizaciji putovanja i skupova. Ukinuti mogućnost da razne organizacije, institucije
kao i fizička lica mogu da organizuju putovanja i na taj način praviti ne lojalnu
konkurenciju agencijama. Svaka NVO samostalno može da organizuje
seminare i konferencije, da naplaćuje kotizacije (čak i u stranom valuti u
kešu!), organizatori seminara imaju povrat PDV-a ako rade direktno sa
hotelima čime se destimulišu da posao poveravaju agencijama
2.3.2.
usloviti sve strane organizatore putovanja da moraju imati angazovanog
lokalnog vodica tj. da ne mogu sami voditi grupe
2.4.1. Formiranje
savetodavnog odbora receptivne industrije za ministarstvo i TOS u kojem bi
bili i predstavnici receptivnih agencija
2.4.2. Ukinuti UO TOS-a
a imenovati savetodavni odbor umesto UO u kojem moraju biti eksperti iz
branse (bar 80% iz privatnog sektora)
2.4.3. Ministarstvo treba obezbediti podršku za
unapredjenje onih usluga (u privatnom sektoru) koje su teme promocije ili u
žiži interesovanja turista (na primer: Za Soul Food of Serbia – moglo se
pomoći domaćinstvima kod kojih su snimani prilozi za spot da mogu da prime
goste, da im se odradila edukacija, da su se motivisali restorani u većim gradovima
da nabavljaju baš te namirnice i tako obezbedi ponuda onoga što se na spotu
obećava).
2.5.1.
Formiranje radne grupe koja će na predlog Asocijacija agencija uspostaviti
konačne kriterijume za formiranje baze podataka receptivnih agencija na
osnovu kojih će biti moguće konkurisati i a kasnije i pravdale subvencije
|
3.
Podrška
receptivnim turističkim agencijama
|
3.1. Kreiranje podsticaja za receptivne
agencije** (prema dosadašnjim uredbama i zakonima to nije bilo moguće)
3.2. Kreiranje podsticaja za zapošljavanje mladih
u turizmu
3.3. Podrška unapredjenja turističkog
proizvoda Srbije i razvoju novih proizvoda – standardizacija proizvoda tj.
uskladjenost sa očekivanjima stranih turista u pogledu kvaliteta
|
3.2.1. Promenuti potrebne zakone i omogućiti
receptivnim agencijama da mogu učestvovati na konkursima za podsticaje u
turizmu
3.2.2. Omogućavanje subvencija za projekte receptivnih
agencija (uz 50% sopstvenog učešća) za
kreiranje novih turističkih proizvoda
(u skladu sa akcionim planom) i promotivne
aktivnosti (i domaće i
ino agencije koje imaju lokalne partnere) a jasno definisati za koje projekte
NVO organizacije mogu dobiti sredstva
3.2.2. Kreirati
podsticajne mere koje će omogućiti etičko poslovanje medju hotelijerima i
receptivnim agencijama
3.2.4.Kreirati druge podsticajne mere (po putniku ili x% refakcija na iznos
deviznog priiva, povraćaj ukupnog PDV-a ili sl.) – Formiranje radne grupe u
kojem bi bio i predstavnik ministarstva a koja bi radila na predlogu
3.2.4. Da se kreiraju podsticajne mere za nabavku brodova za
krstarenja i izlete po Dunavu, Tisi, Savi, ... (postoji tražnja, nema
ponude). Takodje za nabavku biciklova, čamaca i opreme za rafting.
3.2.5. Podrška promociji programa receptivnih agencija kroz zajedničke
promotivne akcije (City
break, Plavi voz, SerbianAdventures i drugi)
3.2.6. Da se kreiraju podsticaji za uvodjenje EU standarda,
zelenih tehnologija u hotele i restorane kao i pristup za invalide (na
ovome sve više insistiraju strani turoperatori)
3.2.7. Da se kreiraju
programi za obezbedjenje finansijskih sredstava za projekte koji dobiju podršku od IPA fondva
3.2.8. Da se omogući transparentnost u dodeli podsticajnih
sredstava i po svakom konkursu (odluci o dodeli) objavi spisak onih koji
su ista dobili
3.3.1. Zapošljavanje mladih kroz plaćenu jednogodišnju praksu u
agencijama i hotelsko ugostiteljskim objektima
3.4.1. Podržati aktivnost receptivnih
agencija na prikupljanju podataka o tome šta nedostaje na destinacijama i u
skladu sa tim planirati za sledeću godinu subvencije i podsicaje za unapredjenje
proizvoda
|
4.
Poboljšanjei
komunikacije sa turističkom industrijom
|
4.1. Receptivne agencije i javnost redovno obaveštavati o realizovanim
aktivnostima ministarstva
4.2. Redovno obaveštavanje aktivnosti
ministarstva i TO u sprovodjenju akcionog plana, projetima koje različiti
subjekti realizuju u turizmu Srbije, ...
4.3. Podrška projektu „Šta nedostaje na
destinacijama“
|
4.1.1. Formiranje mailing liste receptivnih agencija i obaveštavanje jednom mesečno o
aktivnostima ministarstva, sastancima, planovima, ...
4.1.2. Da se najmanje 2 puta godišnje organizuju sastanci (okrugli stolovi) sa turističkom privredom
(uključujući i receptivne agencije) (april i septembar) Teme: podnošenje
izveštaja o statističkim pokazateljima, izazovima (problemima) sa kojima se
susrećmo, projekti koji su u planu i koji se realizuju, plan promotivnih
aktivnosti (NS sajam će
biti prilika za organizaciju prvog ovakvog skupa, početak oktobra, prostor
besplatan)
4.1.3. Organizovanje
tematskih sastanaka u Ministarstvu na kojima bi se razgovaralo o problemima
na destinacijama i potrebama za unapredjenje usloga, infrastrukture i dr.
4.2.1.
Najmanje
jednom mesečno slanje mail news-a sa
novostima iz turizma Srbije, aktivnostima ministarstva, projektima
koji se realizuju i sl. (to može da bude i u mailovima koje će TOS slati)
4.3.1.
YUTA je već pripremila jednostavan
i ne skup projekat kojim bi se kroz anketiranje veoma brzo sagledale potrebe
za unapredjenjem infrastrukture i usluga na destinacijama a zatim kroz
odredjivanje kriterijuma za prioritete bi se mogla napraviti lista po kojoj
bi se isti problemi otklanjali
|
4.
Podizanje
konkurentnosti kroz permanentno obrazovanje i usavršavanje
|
4.1.
Permanentno
raditi na usvajanju i prenošenju novih znanja kao i spoju teorije i prakse u
turizmu
4.2.
Podrškom
projektima koji promovisali usvajanje novih znanja i veština u turizmu
podizati nivo konkurentnosti turističkih proizvoda Srbije
4.3.
Podrška
mladima u turizmu
|
4.1.1.
Podržati
različite redovne godišnje skupove i inicijative kroz koje bi se podstaklo
uspostavljanje čvršće saradnje izmedju obrazovnih insitucija za turizam i
turističke industrije (Forum
stručne prakse i obrazovanja najavljen na NS sajmu u organizaciji Dunavskog
turističkog klastera Istar21 i sajma)
4.1.2.
Uvesti
u studije i predmete koje vodiči moraju savladati za vodjenje grupa po Srbiji
4.1.3.
Kroz
program subvencija i definisanja stavke u budžetu za isto podstaći različite
programe edukacija – na stručnom nivou (agencije, hotelijeri, destination
menadžmenti), tako i na nivou oblasti turizma (uključujući trendove)
4.2.1.
Uspostaviti
sistem Learning destination
4.3.1. 500 mladih turizmologa –plaćena
jednogodišnja praksa u receptivnim agencijama i hotelima
4.3.2. edukacija mladih volontera
4.3.3. učešće na projektima koje radi država
|
Turistička organizacija Srbije
Ostvarivanje
boljih rezultata – povećanje broja organizovanih turista u Srbiju.
1. Definisanje akcionog plana i tema promocije
|
|
1.1.
Kreiranje
akcionog plana za narednu godinu u saradnji sa receptivnim agencima i drugim
zainteresovanim pružaocima usluga
1.1.1.
Objavljivanje
akcionog plana za narednu godinu godinu na sajtu TOS-a i redovno izveštavanje o sprovodjenju istog
1.1.2.
Definisati
teme promocije i objaviti ih receptivnim agencijama najmanje godinu ipo dana
unapred. Obaveštavati agencije o
planovima za unapredjenje proizvoda na zadatu temu.
1.1.3.
Na
sajtu TOS-a kreirati deo sa pristupom
samo receptivnim agencijama gde će biti unapred objavljen plan promo
aktivnositi
|
2.
Uspostavljanje bolje saradnje (i
komunikacije) izmedju
receptivnih agencija i TO Srbije
|
2.1.
Informisanje
o aktivnostima TOS-a kao i aktivnostima drugih aktera za koja TOS ima
saznanja
2.2. Bolja informisanost o trendovima
2.3. Uspostavljanje čvršće saradnje izmedju
javnog i privatnog sektora
|
2.1.1.
Da
TO organizuje minimum 3 sastanka
godišnje sa receptivnim agencijama, od kojih 1-2 sa ostalim kolegama iz
industrije (TO, hotelijeri, NVO koje se bave razvojnim projektima) - posle
sajmova u Londonu, Berlinu i u maju
2.1.2.
U saradnji sa receptivnim turistickiim agencijama
napraviti plan promocije i aktivnosti nasih konzularnih predstavnistava po
pitanju prezentacija za turoperatore i medije iz njihovih zemalja
2.1.3.
Definisati
teme promocije i objaviti ih receptivnim agencijama najmanje godinu ipo dana
unapred. Obaveštavati agencije o planovima za unapredjenje proizvoda na
zadatu temu.
2.1.4.
Da
obaveštavaju receptivne agencije o svojim aktivnostima blagovremeno kako bi
se iste mogle uključiti u iste – formiranje liste na osnovu prisustva na
sastanku 24. Dec. Po potrebi dopunjavati.
2.1.5.
Na
sajtu TOS-a kreirati deo sa pristupom
samo receptivnim agencijama gde će biti unapred objavljen plan promo
aktivnositi
2.1.6.
Informisanje
agencija i o projektima drugih organizacija za koje TOS ima saznanja
2.1.7.
Transparentnost
u radu i podjednaki uslovi za sve agencije – ako treba definisati uslove po
kojima će se odabirati programi agencija za promociju
2.2.1.
Obaveštavanje
hotelijera i turističke privrede o zahtevima
svetskih turoperatora (cenovna politika, standardi, ...)
2.3.1. Uključivanje savetodavnog odbora u
kreiranju plana aktivnosti TOS-a, organizacija sastanaka na kojima bi se
razgovaralo i usaglašavale promotivne aktivnosti
|
3.
Poboljšanje promotivnih aktivnosti
„Idemo svi u istom pravcu“ – definisanjem
ciljeva koje želimo postići i utvrdjivanjem aktivnosti koje će TOS sprovoditi
a receptivne agencije biti sa istim upoznate
|
3.1. Podići nivo usklađenosti promotivnih
aktivnosti i ponude na ino tržištu
3.2. Zajedničke
aktivnosti u cilju predstavljanja /prezentacije onoga što TOS želi
promovisati
|
3.1.1. Podstaći i pomoći agencijama u
kreiranju programa za teme koje TOS želi promovisati kako se ne bi dešavalo da TOS promoviše nešto
što agencije nemaju u svojoj ponudi
3.2.1. Obaveštavanje (ili
sastanak) o temama promocije i drugim aktivnostima koje se planiraju
realizovati u cilju kreiranja „proizvoda“ koji će se promovisati
3.2.2. Pozivanjem agencija
da se uključuju u odredjene aktivnosti, kreiranje sadržaja, promotivne akcije
i sl.
3.2.3. Tokom leta zajedničke
akcije i pomoć u pripremi programa (obilazak Srbije i destinacije koje će se
promovisati kroz programe za sledeću godinu)
- Ovde i ministarstvo mora
dati svoju podršku unapredjenju usluga na destinacijama koje su teme
promocije a TOS podržati u realizaciji istih
|
4.
Podrška u usposavljanju kontakata sa
turoperatorima
|
4.1. Uspostavljanja
bližih kontakata sa turoperatorima sa kojima je TOS već ostvario saradnju i
uz pomoć angažovanih PR agencija i bolja promocija programa receptivnih
agencija
|
4.1.1. inicirati organizovanje kvalitetnijeg
work shopa za vreme BG sajma za strane turoperatore, sa aktivnijim učešćem zainteresovanih receptivnih agencija ili
omogućavanje dužeg vremena provedenog sa njima (na pr. Zajednička večera sa
kotizacijom za zainteresovane agencije)
4.1.2. intenzivnije uključiti agencije u organizaciju fam
tura za turoperatore i omogućiti više vremena u kontaktu sa istima (na
primer učešće na zajedničkoj večeri koju bi snosile same agencije, ponuditi
više različitih programa za agencije pa organizaciju poveriti zainteresovanim
agencijama i zainteresovanim destinacijama)
4.1.3. Agencijama koje
plaćaju štand na odredjenom sajmu omogućiti kontakt sa turoperatorima kojima su ugovoreni sastanci od strane
PR agencije
4.1.4. Omogućiti PR aktivnosti i receptivnim agencijama (informacije o novim
progamima i specifičnim aktivnostima) – kroz slanje jednomesečnog e-biltena
stranim turoperatorima i medijima
|
5.
Podrška promotivnim aktivnostima receptivnih
agencija
|
5.1. Definisanje kriterijuma, uslova i nivoa podrške, obezbeđenje
transparentnosti uz definisanje uslova za dobijanje podrške i eventualno
subvencija
5.2. Podrška u organizovanju nastupa na specijalizovanim sajmovima i work
shopovima
5.3. Redovno (i
transparentno) informisanje o ostvarenim kontaktima sa turoperatorima
5.4. Podrška u organizovanju fam tura
5.5. Zajedničke promotivne aktivnosti
5.6. Podrška u promociji tematskih programa i programa specijalinih
interesovanja
5.7. Obezbediti prostor na štandu TOS-a na domaćim sajmovima za receptivne agencije
za predstavljanje svojih programa domaćim i ino kupcima
5.8. Podrška u promociji projekata receptivnih agencija od opšteg
interesa za celokupnu receptivnu industriju
|
5.1.1. Sa sajta TOS-a skinuti
agencije koje nisu registrovane u Srbiji i nemaju licencu za organizovanje
putovanja. Prestati sa podrškom i promocijom istih
5.2. 1. obezbedjivanje
troškova štanda ili kotizacije za učešće na stručnim izložbama
5.3. 1. TOS bi trebalo da dostavlja
informacije o ostvarenim kontaktima sa turoperatorima uz naznaku koje još
nisu odabrale partnera u Srbiji
5.4.1. TOS bi trebalo da
stavi ili na konkurs ili informaciju na raspolaganje na koji način i/ili sa
koliko troškova (u zavisnosti od deviznog priliva agencije) može podržati fam
ture turoperatora u organizaciji receptivnih agencija
5.4.2 TOS bi mogao i sve
fam ture koje samostalno organizuje da uključi i receptivne agencije
(transparentno) u organizaciju ili bar omogući učešće na jednom zajedničkoj
večeri (čije troškove može snositi agencija)
5.5.1. Zajednička ulaganja za promociju odredjenih proizvoda na
odredjenim tržištima, unapred definisati uslove, visinu raspoloživih
sredstava, ...
5.5.2. Po principu 1+1
zajedničko oglašavanje na internetu za odredjene promotivne aktivnosti na
internetu
5.6.1. Podrška kroz
medijsko predstavljanje, e-mailing obaveštavanje medija, angažovanih PR
agencija i turoperatora sa kojima TOS ima kontakte
5.7.1. U zavisnosti od
veličine štanda to može biti i samo jedan zajednički pult za agencije (uz
dovoljno prostora za postavljanje natpisa agencije) do pojedinačnih manjih
pultova i/ili stolova za razgovor sa potencijalnim klijentima
5.8.1.
Podrška promocije portala SerbianAdventures .com na kojem sve receptivne turističke
agencije mogu da predstave svoje izlete po Srbiji (za sada samo za domaće
tržište)
|
Нема коментара:
Постави коментар
Hvala na komentaru!