INICIJATIVA ZA UKIDANJE
POREZA U SEOSKOM TURIZMU (Draft)
U najkraćem (u ovoj formi dostavljeno
Ministru Sertiću na skupu Imate reč u PKS):
ПРОБЛЕМ: Недовољно јасно колики су порези у сеоском туризму.
Различите општине на различите начине тумаче законе. Проблими са пријављивањем
гостију. Наплата провизије од стране ТО.
Предлог решења: Редиговати порезе у сеоском туризму тј. Укинути их на период од наредних
неколико година. Увести електронско пријављивање гостију а одредити ригорозне
казне и појачати контроле за не пријављивање гостију. Тиме би се онемогућила и
наплата провизија туристичких организација које исте наплаћују чак и када не
посредују у продаји. ТО треба да помажу у промоцији и треба да се финансирају
од наплате боравишне таксе.
Ruralni turizam
je deo diverzifikovane ekonomije i povezana je sa nekoliko oblasti:
turizam (razvoj alternativnih oblika) poljoprivreda, zaštita životne sredine,
inkluzivna pitanja (devastiranje stanovništva, pitanje položaja seoskih žena,
mladi, stari), interkulturalni dijalog, zaštita prirodne i kulturne baštine.
U prethodnoj
strategiji razvoja turizma turizam je prepušten stihiji, a u prvobitnoj verziji
te strategije (koju je posao Horvat konsalting iz Hrvatske) doslovno je stajalo:
...pošto ruralni turizam u Srbiji nije u dovoljnoj meri razvijen, potrebno ga
je prepustiti stihijskom razvoju...
Ja sam već tada
reagovala (beše to čini mi se 2005 ili 2006) i na jednoj diskusiji oko
strategije pitala: Da li je ruralni turizam prepušten stihijskom razvoju i u
Hrvatskoj? Naravno da nije. Naprotiv.
U strategiji ta
rečenica je modifikovana ali je suštinski ipak prepušteno stihijskom razvoju,
odnosno gotovo da ništa nije urađeno kako treba.
U zakonu je
svega nekoliko rečenica posvećenoj ovoj oblasti i ostavljeno je da većinu
stvari rešava pravilnik a pravilnik je nedorečen i mnoge stvari nisu
obuhvaćene.
Jedna od suštinskih i najvažnijih stvari je i pitanje poreza. Do skoro je bio veći porez na seoska domaćinstva nego na hotele! (Za smeštaj u hotelima porez je bio 8% a u seoskim domaćinstvima se pod br. 1) skoro da se u svakoj opštini drugačije tumači obračun poreza za smeštaj u seoskim domaćinstvima a pod 2) porez se najčešće računao kao porez na zakup nekretnine (20%) pa se priznaje 50% na ime troškova pa to onda izađe 10% od naplaćene cene.
Jedna od suštinskih i najvažnijih stvari je i pitanje poreza. Do skoro je bio veći porez na seoska domaćinstva nego na hotele! (Za smeštaj u hotelima porez je bio 8% a u seoskim domaćinstvima se pod br. 1) skoro da se u svakoj opštini drugačije tumači obračun poreza za smeštaj u seoskim domaćinstvima a pod 2) porez se najčešće računao kao porez na zakup nekretnine (20%) pa se priznaje 50% na ime troškova pa to onda izađe 10% od naplaćene cene.
Evo priloga
naplate poreza iz jednog domaćinstva u Irigu:
(žuto su moji
komentari)
"BILJO
OVAKO TO IZGLEDA
CENA NOCENJA PO OSOBI
1000 DIN plus 70 DIN BORAVISNA TAKSA
OBRACUN
1.10%
PROVIZIJA = 900 DIN - moje pitanje: Zašto TO naplaćuju proviziju čak i ako nisu
posredovali u prodaji??? Oni su već plaćeni iz bužeta da rade taj posao i da
podstiču razvoj turizma!
2.ADM.TROSKOVI
40DIN = 860DIN - za čega administrativni
troškovi i ko je to propisao?
3.POREZ 20% NA 500DIN=
100DIN = 760 DIN - ja se zalažem za
ukidanje poreza u ruralnom turizmu tj. selima koja nisu turistički centri -
pitanje precizne kategorizacije - da pustimo ljude da rade, da plaćaju samo BT,
a od viška prihoda oni će podizati svoje kapacitete i novac vraćati kroz
potrošnju. – U opštini Irig dakle obračunavaju 20% na onih 50%
naplaćenih! J
4.ONI
NE PLATE TUR. TAKSU VRATE JE PA UPLATA BANCI 50 DIN = 710 DIN - strašno! Zato što ne postoji elektronski registar
kao u Hrvatskoj i plaćanje boravišne takse samo jednom mesečno kao tamo!
5.KOMUNALIJE
RACUNAJU PO BROJU KREVETA (pljačka) KAO
DA SMO STALNO PUNI, PLUS STUJA, VODA, PRASAK, I MOJE VREME I ULAGANJE I GDE SMO
MI TU?
A BESPOVRATNA SREDSTVA NAM
NE DAJU ZATO STO NISMO U APR-U NAVODNO, I UVEK ISTI DOBIJAJU KOVACEVIC,
AKVAPREMIJER; ATOS KORUSKA. KAZU ONI SU VELIKI I ULAGANJA U NJIH SE BRŽE VRATE
A SREDSTVA SE ZOVU PODSTICAJNA!?
POZDRAV BILJO AKO JOS
NESTO TREBA ZOVI 0641372253"
Posledica ovakvih
obračuna su rad na crno i pokušaji da se od države sakriju prihodi.
Umesto da kriju prihode, hajde da ljude pustimo da rade i da samo imaju obavezu da prijave goste. Pa da prvih dve, tri godine utvrdimo prvo PRAVO stanje u ruralnom turizmu, pa tek onda da preispitujemo odluku da li ostaviti bez poreza ili odrediti neku simboličnu stopu poreza (i opet zakomplikovati J).
Umesto da kriju prihode, hajde da ljude pustimo da rade i da samo imaju obavezu da prijave goste. Pa da prvih dve, tri godine utvrdimo prvo PRAVO stanje u ruralnom turizmu, pa tek onda da preispitujemo odluku da li ostaviti bez poreza ili odrediti neku simboličnu stopu poreza (i opet zakomplikovati J).
Dakle, pitanja
su:
1)
Zašto
se u nekim opštinama obračunava porez na smeštaj u ruralnom turizmu a u nekim
opštinama postoji koncenzus da domaćini ne moraju da plaćaju ovaj porez? Lično
sam slušala predstavnicu iz ministarstva ekonomije na predavanju u Osečini pre
tri, četiri godine koja je tvrdila da se taj porez ne plaća, a takva odluka
nigde nije zvanično objavljena.
2)
Zašto
bi neko MORAO
naplatiti proviziju ako čak nije ni učestvovao u posredovanju??
Posredovanjem u seoskom turizmu se sada uglavnom bave TO koje
oko toga imaju mnogo više obaveza nego što ostvare neki prihod i sigurna sam da
bi se većina složila sa predlogom da domaćini imaju obavezu da prijavljuju
goste i plaćaju samo boravišnu taksu. TO bi trebale ipak da imaju više
promotivnu nego prodajnu funkciju i da se tome ozbiljnije posvete a svoje
prihode potraže na drugi način (prodaja suvenira i sl.)
3)
Zašto
je neko izmislio i neku adminstrativnu taksu?
Čemu ona služi?
4)
Zašto
komunalne službe naplaćuju po (punom) krevetu?
Šta
je potrebno da se uradi:
Potrebno
je da se preciznije naprave odrednice i terminologija pa da možemo izdvojiti
ono što je baš ruralni turizam (da to ne može biti nikako kuća za odmor u sred
Zlatibora na pr. i recimo ne preko 10 ležajeva) i da se takvi domaćini (pod
uslovom i da stanuju u objektu) skoro totalno oslobode plaćanja bilo kakvih
naknada bilo kome.
Jedina
obaveza je da prijave gosta na dan dolaska, najkasnije do ponoći.
Omogućiti
da ta prijava može da bude putem softvera (i mobilne aplikacije) i/ili sms-om -
u neki centralni registar za celu zemlju, ali da svaka TO ima uvid i na osnovu
toga da može da izdaje fakturu za prethodni mesec.
Kazne
za ne prijavljivanje treba da budu visoke, a inspekcija da može da „bane“ kod
domaćina ujutro i proveri mu brojno stanje gostiju.
Suština ovog
predloga je omogućavanje plaćanja direktno domaćinima na ruke ili na njegov račun, bez
ikakve isplate provizija bilo kome za goste koji su direktno došli do domaćina.
Za posredovanje će domaćini svakako izdvojiti proviziju ako im je gosta
prosledila TO ili neka agencija.
I da
to bude na snazi narednih 4 godine. A posle tog prerioda eventualno uvesti
plaćanje naknade (koja se plaća opštinama ali da ide na račun lokalne TO).
Iznose odrediti na osnovu prijava za ove četiri godine kada se proceni koliko
je bilo gostiju i td. Ovo bi bila kao neka socijala za ljude koji žive na selu,
da im se olakša i čak pomogne a ne da im se odmah određuju neke naknade i porezi.
Treba pustiti ljude da rade i omogućiti svima iste uslove privređivanja.
U
prilog mog zalaganja da se porezi u ruralno turizmu uopšte ne plaćaju ide i
činjenica da se to uglavnom i izbegavalo i nešto nisam sigurna da je neka
opština od toga pravila neke ozbiljnije prihode. Mislim da je važnije da se
ljudima da podrška da se bave ovim nego da im se uzme prihod (ako želimo mlade
zadržati na selu, žene zaposliti, pojačati lokalnu ekonomiju jer će turisti
praviti dodatnu potrošnju).
Krajnji cilj ove incijative je
da se ljudi motivišu što više da se bave seoskim turizmom. Da se na taj način
osnaže domaćinstva, da se razviju ruralni (ne razvijeni) regioni, da se
zaustavi iseljavanje mladih sa sela, da se osnaže žene jer je njihova uloga
najvažnije u pružanju usluga u seoskim domaćinstvima.
*************************
Po opštinama postoje Agencije za lokalni ekonomski razvoj koje bi trebalo da imaju bar grupe za Ruralni razvoj koje bi radile akcione planove za ruralni razvoj. Od 2016. Srbiji će se otvoriti pristup IPARD programu EU za finansiranje projekata u poljoprivredi u okviru kojeg će biti i podsticaji za ruralni turizam. 2015.g. treba iskoristiti za pripremu dovoljno kvalitetnih projekata.
Ovo svakako može biti i velika šansa za unapređenje ruralnog turizma u Srbiji i podizanje kvaliteta na mnogo viši nivo od trenutnog.
Нема коментара:
Постави коментар
Hvala na komentaru!