Ovaj tekst je prvobitno trebalo da bude moja opservacija na temu razvoja turizma u NP Đerdap (posle posete na koju sam pozvana da bih dala svoje stručno mišljenje o razvoju birdwatching-a odnosno posmatranja ptica), ali sam pišući shvatila da se sve ovo može odnositi i na bilo koji drugi naš nacionalni park ili zaštićeno prirodno dobro u Srbiji.
Neću se odmah baviti birdwatchingom jer mislim da on mora doći kao šlag na
tortu.
U redovima koji slede takstivno sam pobrojala kojim redosledom se mora razvijati eko turizam na jednoj destinaciji i kakva usluga mora pratiti taj razvoj.
- Podizanje svesti
- Razvoj turističih proizvoda za domaće turiste (đački turizam i ostali)
- Ponuda za strane turiste (ali naravno odnosi se i na domaće)
- Birdwatching
- Uslovi koje birdwatcheri i ostali eko turisti očekuju od pružalaca ostalih usluga
Da bi se jedan nacionalni park ili zaštićeno prirodno dobro posvetilo
razvoju turizma i krenulo sa njegovom promocijom, potrebno je da i upravljač, lokalno
stanovništvo, lokalna TO, lokalna uprava (sve do gradonačelnika), dakle SVI budu
SVESNI vrednosti kojima
raspolaže njihova destinacija i da budu PONOSNI
na to. To je i polazna osnova za kreiranje brenda jedne destinacije. U trenutku
kada je većina naših nacionalnih parkova ili drugih zaštićenih prirodnih dobara
većinu prihoda sticala od seče šuma i lova i nije u dovoljnoj meri posvećivala
pažnju održivom razvoju, mi u ovom trenutku nemamo ovakvu situaciju ali
vremenom možemo doći do nje.
U kreiranju atmosfere da su svi oni svesni i ponosni na ono što imaju
moramo početi od toga da moraju prvo ceniti prirodu i sve ono što ide uz nju.
Dakle i biljni i životinski svet.
Podizanje svesti se interno može postići kroz organizovanje stručnih radionica,
a na lokalnom nivou je neophodno raditi što više na da bi se promociji biljnog i životinskog svet
kroz reportaže lokalnih medija, kroz publikacije TO, JP Đerdap i sl. Kroz
uključivanje škola, NVO i sl. Ovih činjenica moraju posebno biti svesni SVI
zaposleni u JP Đerdap, tur. organizaciji, zatim pružaoci turističkih usluga kao
i ljudi iz lokalne samouprave. Mogu se takođe organizovati i studijske posete
drugih medija koje ciljaju ili određena tržišta ili imaju nacionalnu
pokrivenost ili pokrivaju interesovnja određeniih ciljnih grupa.
Ipak mislim da ne
moramo čekati da prvo završimo ovaj proces pa da se tek onda kreće u procese
koji treba da pokrenu turizam. Na ovome se mora raditi paralelno.
Kao što se i procesi za razvoj eko turizma moraju raditi paralelno na dva koloseka. Jedan se tiče domaćeg turizma tj. privlačenja domaćih turista, a drugi se tiče ino gostiju.
Kao što se i procesi za razvoj eko turizma moraju raditi paralelno na dva koloseka. Jedan se tiče domaćeg turizma tj. privlačenja domaćih turista, a drugi se tiče ino gostiju.
Domaćim gostima
se mora pružati više pažnje jer je domaći gost uvek najvažniji gost. On će se
pre vratiti na destinaciju ako je zadovoljan i njegove prepruke će imati veći
efekat na broj dolazaka njihovih prijatelja nego kod stranog gosta.
Što se tiče domaćeg turizma ja bih ovde razdvojila dve velike ciljne grupe:
1 1) Đaci –
tj. đački turizam – kao najmasovniji oblik turizma, bar kad je naš domaći
turizam u pitanju
2 2) Ostali:
ljubitelji prirode, porodice, foto zanesenjaci, planinari, avanturisti i sl.
Što se tiče đačkog turizma,
trebalo bi da se osmisle radionice za decu koje bi se sprovodile u NP Đerdap.
Ovde najviše vidim angažovanje zaposlenih u ovom preduzeću koji su već iskazali
želju da se bave turizmom.
U ovaj proces se može uključiti neki fakultet za
turizam koji u svom programu ima i animaciju pa da svoja znanja prenesu
zaposlenima u NP Đerdap i pripreme ih za rad sa decom.
Vezano sa ovim, tamo sam
spominjala iskustvo iz Mađarske, gde postoji program Forest school – open school.
Projekat je rađen u saradnji Ministarstva za edukaciju, Ministarstva za zaštitu
i vodu, Premijera i Ministarstva za decu, omladinu i sport i trajao je 6
godina. Cilj programa je da svako školsko dete poseti „Šumsku školu“ najmanje
jednom u svom životu. U okviru toga se dodeljivao certifikat QUALIFIED FORESt –School
Service Provider titula za 3 godine i amblemom detlića.
Kada bi u našoj zemlji postojao jedan ovakav program, to bi značilo (siguran)
posao za sve naše upravljače životnom sredinom i sigurna sam da bi uticalo ka
njihovom značajnijem okretanju ka eko turizmu.
Trenutno postoji problem i
sa tenderima koje škole objavljuju za izvođenje đačkih eksurzija. Agencije više
ne mogu same da predlažu destinacije. Da bi neka škola tražila da poseti neki
NP ili zaštićeno prirodno dobro, morala bi da bude UPOZNATA da isti imaju dobro
pripremljene programe za školski uzrast. To se između ostalog može postići i
organizovanjem promotivnih poseta od strane direktora škola (i nastavnika). A
može se uticati i na Ministarstvo da nešto preduzmu povodom ovog „izazova“.
Što se tiče druge (povelike) ciljne grupe, mišljenja sam da bi NP Đerdap
zajedno sa TO Majdanpek mogao poraditi na osmišljavanju različitih događaja i
manifestacija (ili tematskih vikend paketa) koji bi u određenim periodima imali
za cilj privlačenje različitih ciljnig grupa turista. Kroz kalendare događaja,
koji bi se predstavili već na BG sajmu (februar) bi se tako najavali događaji,
vikendi za celu godinu. Njih ne mora biti previše za početak.
Flajeri na kojima bi se štampao kalendar treba da budu po ciljnim grupama,
a izmene u programu u odnosu na sezonalnost.
Na primer:
Za porodice sa decom: 4-5 termina u toku godine (paketi sa
različitim programima ali na primer: radionica u Lepenskom viru gde bi deca
učila kako su nekada ljudi živeli, pa da vajaju skulpture kao što su to radili
ljudi pre 8.000 godina, vožnja Dunavom, odlazak na hranilište divljači u vreme
kada bude mlade divljači, šetnja u pratnji rendžera do nekog od vidikovaca, posmatranje
ptica na Velikoj Vrbici (samo bih taj lokalitet preporučila za početnike), ... Osmišljavanje Family vikenda bih posebno
preporučila jer na našem tržištu nema jasno definisanih programa namenjih ovoj
ciljnoj grupi a sigurana sam da bi roditelji iz Beograda, Novog Sada i drugih
većih centara jedva dočekala neke dobro osmišljene sadržaje za njihovu decu.
Još ako bi im se pružila prilika da sa poverenjem prepuste svoju decu bar na
trenutke animatorima a da oni na miru uživaju u lepotama prirode i ćaskanju sa
prijateljima, ili nekim drugim, posebno za njih osmišljenim aktivnostima
(učenje kuvanja riblje čorbe na primer za tate, upoznavanje sa pozitivnim
svojstvima lekovitog bilja NP Đerdap za mame (i tate J) i
sl.), sigurna sam da bi ovakvih turista bilo dovoljno. Primere dobre prakse možete potražiti na internetu a ja vam predlažem primer sedmodnevnog boravka u Jelouston parku za porodičnu avanturu ili ove zaniljive programe za "maminu decu" ili možete pogledati servis za sve nacionalne parkove u Americi koji pruža podršku NP u edukcijama, promociji i sl. Pogledati i kalendar dogadjaja u jednom NP na Havajima ali pogledajte i strukturu sajta, gde se kreće prvo od informcija kako doći, pa radno vreme, itd. Posebna zabava se može kreirati i u Avantura parkovima poput ove (a slično imamo i mi na Ada Ciganliji).
Foto vikendi (za ljubitelje dobre fotografije a
pretpostavljam da tu mogu biti i mladi od 20-tak godina do starijih, bez dece):
Buđenje proleća, Bućka, ptice nad Gvozdenom kapijom,... Uživanje u jesenjem
koloritu Đerdapa Letnji zalazak sunca nad Đerdapom, Skrivene tajne Đerdapa i
sl.... (smisliti inspirativnije naslove). Svaka ova akcija se može koristiti i
za promociju desinacije na društvenim mrežama a može se organizovati i neki
foto konkurs sa prigodnim nagradama (još jedan dodatni vikend na Đerdapu i
sl.).
U periodu kada se organizuju neki od ovih vikenda mogu se organizovati i
posete pećinama, tragovima vukova ili medveda (ako ih ima na destinaciji) i sl.
Ovi sadržaji se mogu nuditi i stranim turistima, jer za takvim stvarima postoji
veliko interesovanje.
Sportski i adrenalinski vikendi: kreiranje novih događaja tipa: Vikend za
orjentiring na Đerdapu, Vikend za džip avanturu na Đerdapu (u delu koji nije
NP), Triatloni i sl. Mountibajk vikend, Đerdapski (pešački) maraton (poput
Fruškogorskog), ... i što više onoga što bi napravilo što manje štete. Vodeći
računa da ove aktivnosti ne poklapaju sa periodima razmnožavanja, podizanja
mladih, ... U ovaj kalendar ubaciti već postojeće događaje a u pomoć oko
organizacije ovih novih pozvati organizacije koje se već bave sličnim ili im
prepustiti kompletnu organizaciju i samo pružiti potrebnu podršku za
realizaciju na terenu.
Ovo bi dakle bili predlozi za unapređenje domaćeg turizma na Đerdapu. Svaki
od ovih predloga bi se morao razrađivati i posebno pažljivo pripremati. Svaka ova akcija mora nositi konotaciju
potrebe zaštite tokom realizacije aktivnosti. Ljudima se konstantno mora
ukazivati da prirodu moramo čuvati i poštovati, da se ptice i životinje ne
smeju ni na koji način ugrožavati. Ljudima se mora objašnjavati da posle našeg boravka u prirodi sve mora ostati lepo ili čak
unapređeno za buduće generacije.
Ovi programi zahtevaju da budu unapred objavljeni i planirani kako bi i svi
nosioci usluga smeštaja mogli i sami iste programe promovisati. (A na sajtu TO
i NP da bude odvojena cena paket aranžmana bez smeštaja i spisak smeštaja i ugostiteljskih
objekata koji će biti u ponudi (i koji će pripremiti prigodne cene za njihove
usluge).
Strani gosti:
Trenutno na Đerdapu imamo dve grupe turista:
-
Biciklisti
(najviše)
-
Turisti
na kulturnim turama kroz Srbiju (i Balkan) (manje)
Iako Iron Gate ili Eiserne Tor često spada u najveće atrakcije na njihovom putešestvju, činjenica je da Đerdap to nije u dovoljnoj meri materijalizovao.
Da bi se povećao broj noći na destinaciji ili potrošnja, potrebno je
učiniti više napora u predstavljanju destinacije i više sadržaja koji će se
nuditi na istoj.
Pored ovih turista, Đerdap može računati i na turiste koji praktikuju
pešačke ture. Preduslov za to je da postoji dobra i pouzdana mapa sa
definisanim pešačkim stazama i opisima istih. Poželjna je i knjiga sa preciznim
opisima staza koju bi planinari mogli koristiti na licu mesta. Moderne tehnologije
poput aplikacije za GPS pozicijama bi takođe mogle biti korisne i ulivale
poverenje turistima za se osećaju sigurno i bezbedno na destinaciji, a što je
jako važno kod pešačkih tura.
I sad (tek) stižemo do birdwatchinga.
Birdwatcheri su visoko osvešćeni turisti po pitanju ekologije i održivog
razvoja i prosto kod njih ne prolazi da se na jednom lokalitetu u isto vreme
nudi i lovni turizam (pogotovo lov na ptice) i posmatranje ptica.
Za birdwatching nije neophodna infrastruktura. Ako bi postojala, ona mora
biti adekvatna, namenjena isključivo posmatranju ptica i na adekvatnoj
lokaciji. Platforma na nekom lepom vidikovcu nije isto što i osmatračnica za
ptice!
Osmatračnica za ptice mora biti na lokaciji na kojoj se u određenom dobu
dana, i u određenom delu godine garantovano mogu posmatrati neke ptice. Dakle,
neko mora TAČNO znati kada je to, a posmatranje ptica tome mora biti podređeno.
I mora biti napravljena po specifikacijama za posmatrače ptica (ni blizu čekama
za ptice ili običnim vidikovcima!).
Posmatrači ptica ne idu da gledaju ptice kada se naspavaju već onda kada
znaju da će moći da vide ptice. Vodič za posmatranje ptica mora znati da
prepozna i u letu i po zvuku sve vrste ptica koje se mogu sresti na destinaciji.
Mora biti sposoban da uoči pticu i da gostima skrene pažnju na nju. Uz sve to
vodič mora brinuti o gostima i razumeti njihove potrebe, poštovati ranije dogovrenoj
satnici itd. Vodič mora dobro govoriti engleski jezik i pored lokalnih naziva
ptica i adekvatnog (a ne bukvalnog) prevoda na engleskom, mora znati i njihove
nazive na latinskom. Vodič takođe mora imati i široko znanje i o drugim srodnim
oblastima (biljni životinjski i biljni svet), ali i o kulturi, tradiciji,
običajima i svemu drugom što može uputpuniti doživljaj na destinaciji. Dakle
vodič mora biti dobro pripremljen za taj posao.
I vodiči ali i oni koji budu radili na promociji posmatranja ptica, treba
da ne mora da bude podudarnosti između vrsta ptica koje se nama čine
interesantnim i onim koje mogu zanimati stranog turistu. (Primer da smo imali
birdwatchere koji su „odlepili“ za sovama dok ih beloglavi supovi nisu nešto
oduševili). Takođe treba znati da njima nisu interesantne samo grabljivice i veći
primerci ptica već se nekada mogu oduševiti i nekom malom ptičicom dok naš lokalac
neće biti ni siguran koja je to ptica.
Vodič mora znati i vrhunske etičke kodekse koji vladaju među posmatračima
ptica i mora ih poštovati na destinaciji.
Moja preporuka svima koji bi da počnu da se bave birdwatchingom je da ne
vežbaju na prvim gostima i ne reklamiraju na svojim sajtovima da imaju
birdwtching u svojoj ponudi a da im oni koji bi trebalo da budu lokalni vodiči
ne prođu adekvatnu obuku ili bar posete neke od lokaliteta za posmatranje ptica
u Mađarskoj, Austriji, Rumuniji ili Bugarskoj i provedu tamo najmanje dva dana.
Birdwatcheri su zaista specifični i zahtevni i zato se pripremama za ovu vrstu
turizma mora posvetiti značajna pažnja.
Iako rekoh da za birdwatching nije neophodna infrastruktura ipak ću
nabrojati šta je poželjno:
Info table: mogu biti velike na kojoj je ceo lokalitet sa svim
najznačajnijim pticama koje se na lokalitetu mogu naći (nemojte raditi bez
konsultacije sa stručnjacima), i male koje mogu biti postavljene na nekim
lokacijama odakle se gotovo svakodnevno mogu gledati neke posebne vrste ptica.
U blizini ugostiteljskih objekata takođe prepručujem postavljanje
adekvatnih tabli, koje mogu biti i sa zvučnim efektima, sa nasnimljenim zvucima
ptica kako bi turisti mogli učiti i da prepoznaju ptice po njihovim zvucima.
Ovo može posebno biti interesantno deci, a na taj način dižemo njihovu svest o
zaštiti ptica i njihovih staništa.
Kad spominjem staništa, da kažem da pravi birdwatcheri NIKADA neće tražiti
da im pokažete gnezda neke ptice pa bio to i orao krstaš ili orao belorepan!
Pravim birdwatcherima je dovoljno da uživaju u posmatranju njihovog leta ili da
čak samo prepoznaju pticu po zvuku i ako se minimum dve osobe slože da je to
zvuk određene ptice, oni će ih zabeležiti u svoj tefter da je ptica viđena.
Od plovila, ne dolaze u obzir ona sa preglasnim motorima koja će uplašiti ptice. Grupe birdwatchera su od 5-15 pa bi do 15-tak osoba trebalo da bude i kapacitet plovila. Po mogućstvu na električni pogon tj. onaj koji neće zagađivati sredinu.
Bilo bi lepo ako bi upravljač posedovao i dva do tri teleskopa i što više dvogleda.
I samo u dve rečenice da kažem, da trenutno postoji najveće interesovanje
za posmatranje sova u Srbiji i to od strane britanskih turista. Oni su toliko
oduševljeni brojnošću i raznovrsnošću naših sova da predlažu da nam sova bude i
„nacionalna ptica“ ili znak u promociji
Srbije!
Birdwatching ili posmatranje ptica neće doneti preporod nekoj destinaciji
ali svakako mogu povećati broj poseta ako na istoj postoje ptice koje mogu biti
interesatne ovoj ciljnoj grupi. Posmatranjem ptica se mogu privlačiti i novi
domaći turisti, a posebno đačke grupe ali za đake se mora spremiti adekvatnom
opremom (teleskopi, dovoljno dvogleda, ...). Pored ulaznice i angažovanja
vodiča, ovim grupama se mogu prodati i ugostiteljske usluge a često i usluge
smeštaja (bilo da su u posedu upravljača ili eksterno).
Što se tiče smeštaja, kao i za ostale ciljne grupe, trendovi koji se nameću
su takvi da turisti pogotovo na ovakvim destinacijama traže da pored toga što
smeštaj mora biti na najvišem mogućem nivou higijene, on mora biti i doživljaj
lokalne sredine. To bi značilo da smeštaj mora biti čist, uredan, sa samo po
nekim detaljem koji će asocirati na okruženje. To može biti fotografija predela
iz okruženja, starinska ponjava (ali oprana i bez prašine), sapun ili šampon
mogu biti od lokalnog proizvođača od bilja sa te destinacije. Preporučuje se
posteljina od čistog pamuka, bez opterećujućih dezena, ispeglana, vrhunski
zategnuta. Ako je u pitanju privatan smeštaj, onda iz soba gde gosti spavaju
mora biti izneto SVE što ne služi ničemu i skuplja prašinu! Igračke, lične
uspomene i sl. Ormani takođe moraju biti ispražnjeni. Gost koji uredno plaća
sobu ne želi da ima utisak da spava u sobi nečije ćerke ili unuka, već da je ta
soba namenski spremna za turiste. Od
domaćina i domaćice se očekuje da ne budu previše napadni u svojoj ljubaznosti
prema gostima. Da im ostave dovoljno vremena da sami uživaju na terasi ili
dvorištu i da im budu na raspolaganju samo ako im nešto treba. Ako mogu da
biraju između hotela i privatnog pansiona sa domaćinskom atmosferom u kojima će
ih usluživati domaćin sa svojim ukućanima, uvek će se pre odlučiti za drugu
opciju.
U objektima koji se preporučuju za ugostiteljske usluge mora biti
specijaliteta lokalne kuhinje, uz ambijent koji će takođe predstaviti duh i tradiciju
lokalnog stanovništva. Za goste koji će se duže zadržati na destinaciji
potrebno je obezbediti raznovrsnu kuhinju, ponuditi i tradicionalne nacionalne
specijalitete (sarma, podvarak, pasulj, ... a ne samo roštilj i velike količine
mesa). Obroci treba da sadrže manje količine mesa a više povrća. Često se
dešava da u restoranima nema domaćeg piva ili domaćeg vina. Za strane goste je
to naprosto ne razumljivo! Često prepričavam anegdotu sa belgijskim turistima
koji nisu hteli da ostave bakšiš konobaru u jednom restoranu u Beogradu samo
zato što nisu imali domaćeg piva. Vino koje se poslužuje bi trebalo da je kvalitetno
(i certifikovano) a ne neko najjeftinije (treba znati da se strani turisti
razumeju u vina prilično dobro). Što više namirnica treba nabavljati od
lokalnih proizvođača i to treba navoditi i naglašavati turistima i time
opravdavati da pružanjem usluga turistima se pomaže i lokalnom stanovništvu. To
stranci jako vole da čuju (pod uslovim da je to zaista tako), a više domaći
turisti nego strani, vas mogu zamoliti i da im nabavite ili da ih uputite gde
mogu kupiti domaći med, sir, rakiju ili nešto drugo što su konzumirali u vašem
restoranu.
Dešava se i da među turistima ima vegerarijanaca, a uviđamo da neki naši
kuvari onda prosto ne znaju šta da im ponude, ili znaju za prve dve večeri ali
dalje im ponestaje inspiracije. Neki naši kuvari na žalost ne razlikuju
vegetarijanstvo od posne hrane. I poslednje što će zvučati najčudnije, molimo
naše konobare da imaju OSMEH prilikom usluživanja gostiju! Znamo u kakvim
vremenima živimo i znamo da ni njima nije lako ali ako se gostima obrate
OSMEHOM, možda dobiju i nešto veći bakšiš. Higijena konobara i svi prednji zubi
bi trebalo da se podrazumeva, pa o tome neću pisati (ali dešavalo se).
Treba izbegavati radio u restoranu, već birati muziku koja će biti
odgovarajuća za doba dana i atmosferu koja se želi napraviti. Treba znati da
ovi turisti često i nisu raspoloženi za provod i da je njima veće uživanje
provesti veče u mirnoj atmosferi, rano se povući na spavanje da bi ujutro
ranije mogli ustati ili da bi pred spavanje sredili svoje fotografije ili
beleške koje prave tokom putovanja. Zato je važno obezbediti kvalitetnu WI-FI
konekciju u celom objektu, koja može ali i ne mora biti besplatna.
Nadam se da nisam previše "udavila".
Jedva čekam vaše komentare i pitanja!
putovanja
ОдговориИзбришиblog svaka cast nemam reci za informacije hvala