Nalazim se već treći dan na turi po Nemačkoj u elitnom društvu najznačajnijih turoperatora sveta. Obilazimo vinske i "Romantične puteve" u okolini Štutgarta i Wurtzburga.
Mnogo razgovora sa kolegama (predstavnici turoperatora i turističkih novinara) iz Švedske, Irske, UK, USA, Kine, Japana, Estonije, Španije, Grčke, Katara,... (koga sam zabravila?? - ima nas iz 10 zemalja).
Mnogo toga videla i naučila kako od Nemaca tako i od ovih kolega. Večeras diskusija o Srbiji i tome šta mi imamo a oni ne znaju. Svi priznaju da se o Srbiji malo zna i da sami moramo uložiti više u promociju.
Ja o tome odavno pričam (i ljudima koji vode turizam u ovoj zemlji a i ovde na blogu), ali od toga slaba vajda.
Sutra ću uzeti i intervjue od nekih od njih pa ću probati da okačim ovde.
Podstaknuta ovim razgovorima i razmišljanjima ovih dana o tome gde su drugi a gde mi, okačih i par twittova u nadi da ću dobiti neki odgovor (od demokrata za koje očekujem da će formirati vladu).
Prvi problem vidim u tome što vladajuća stranka ne upravlja turizmom već smo za ovih 12 godina imali tri "vlade" za turizam: prvo demokrate, pa SPO, pa G17. Who is the next?
Napravljena strategija (za vreme SPO) završila u fijoci. G17 osnovao Nacionalnu korporaciju za turizam (koja se ne bavi razvojem turizma) i počeo izradu revizije strategije a videćemo ko će biti zadužen za implementaciju.
Saradnju u sektoru takodje nemamo tj. na vrlo je niskom nivou.
O promociji niko ne priča. Ako neko misli da je ovo što se trenutno radi dovoljno (i u potpunosti ispravno), neka me zaobidje u širokom luku! Isto važi i za one koji će reći da nema para!! Alo bre, sa prihodom od skoro milijadu dolara od turizma, a budžetom od 44 miliona eur za turizam, 3 ode na TOS, a šta je sa ostalim novcima??? Uporedimo budžet Crne gore za turizam, predstavništva itd, a ukupno imaju manje hotela nego sam Beograd!
A ozbiljnom kampanjom za promociju turizma ne samo da bismo popravili imidž zemlje, već bismo sigurno imali i više investitora (ne samo u turizam).
Soul food of Serbia je samo lep spot i ništa više iza toga.
Nije uradjeno ništa na edukaciji tih seljaka (u najpozitivnijem smislu te reči) kako da prime goste, kako da prezentuju hranu, šta treba da porade na higijeni, kvalitetu, pakovanju, ...Nisu dobili nikave subvencije da urede svoja domaćinstva i spreme se za turiste (ako jesu, bilo bi lepo da se to negde objavi). Doduše jesu neki drugi.
Mi agencije nismo čak dobile ni spisak tih proizvodjača koji se promovišu niti spisak recimo restorana koji služe tu hranu. Da ne kažem da smo saznali šta je tema promocije za ovu godinu 4 dana pred odlazak na sajam u London!
Dakle sve je samo dobra šminka /a nismo se ni umili)!
A turizam pokreće i lokalnu ekonomiju, donosi prihode ljudima na selu, razvija preduzetništvo, zapošljava mlade, žene, ljude na selu, čuva tradiciju, stare zanate, ....menja imidž zemlje, donosi investicije...
I kako reče večeras moj kolega iz Švedske: Kada bi ljudi znali šta turizam može da učini za njih onda bi mnogo više bili spremni da učine za nas.
Dakle, radi se pre svega o znanju tj. ne znanju naših turističkih lidera kako se vodi turizam, kako se prave strategije i akcioni planovi, kako se pravi sinergija medju ljudima koji vode turizam u zemlji i privatnog sektora, kako se prilagodjavati u odnosu na novonastale situacije od kriznog PR-a do primene novih tehnologija u razvoju destinacija i promociji, ... mnogo toga što smo već trebali savladati.
Očekujem od nove vlade da se preuzme puna odgovornost nad ekonomijom i turizmom jer to zaista jesu ključne stvari za našu zemlju (uključujući poljoprivredu) i ovo ministarstvo se ne može prepuštati koalicionim partnerima a posle prati ruke od njihovog lošeg ili nedovoljnog rada ili samo ne jasne vizije, ili nedovoljno znanja i stručnosti, kako god!
DS ima (samo nekoliko) kvalitetnih ljudi koji bi mogli preuzeti kormilo našeg turizma (više ih ni nema u celoj Srbiji!). Pitanje je samo da li će to uraditi ili prepustiti drugima.
A možda se ništa ni ne promeni, osim što će neki biti još više ljuti na mene i smatrati me ovakvom i onakvom.
Mnogo razgovora sa kolegama (predstavnici turoperatora i turističkih novinara) iz Švedske, Irske, UK, USA, Kine, Japana, Estonije, Španije, Grčke, Katara,... (koga sam zabravila?? - ima nas iz 10 zemalja).
Mnogo toga videla i naučila kako od Nemaca tako i od ovih kolega. Večeras diskusija o Srbiji i tome šta mi imamo a oni ne znaju. Svi priznaju da se o Srbiji malo zna i da sami moramo uložiti više u promociju.
Ja o tome odavno pričam (i ljudima koji vode turizam u ovoj zemlji a i ovde na blogu), ali od toga slaba vajda.
Sutra ću uzeti i intervjue od nekih od njih pa ću probati da okačim ovde.
Podstaknuta ovim razgovorima i razmišljanjima ovih dana o tome gde su drugi a gde mi, okačih i par twittova u nadi da ću dobiti neki odgovor (od demokrata za koje očekujem da će formirati vladu).
Prvi problem vidim u tome što vladajuća stranka ne upravlja turizmom već smo za ovih 12 godina imali tri "vlade" za turizam: prvo demokrate, pa SPO, pa G17. Who is the next?
Napravljena strategija (za vreme SPO) završila u fijoci. G17 osnovao Nacionalnu korporaciju za turizam (koja se ne bavi razvojem turizma) i počeo izradu revizije strategije a videćemo ko će biti zadužen za implementaciju.
Saradnju u sektoru takodje nemamo tj. na vrlo je niskom nivou.
O promociji niko ne priča. Ako neko misli da je ovo što se trenutno radi dovoljno (i u potpunosti ispravno), neka me zaobidje u širokom luku! Isto važi i za one koji će reći da nema para!! Alo bre, sa prihodom od skoro milijadu dolara od turizma, a budžetom od 44 miliona eur za turizam, 3 ode na TOS, a šta je sa ostalim novcima??? Uporedimo budžet Crne gore za turizam, predstavništva itd, a ukupno imaju manje hotela nego sam Beograd!
A ozbiljnom kampanjom za promociju turizma ne samo da bismo popravili imidž zemlje, već bismo sigurno imali i više investitora (ne samo u turizam).
Soul food of Serbia je samo lep spot i ništa više iza toga.
Nije uradjeno ništa na edukaciji tih seljaka (u najpozitivnijem smislu te reči) kako da prime goste, kako da prezentuju hranu, šta treba da porade na higijeni, kvalitetu, pakovanju, ...Nisu dobili nikave subvencije da urede svoja domaćinstva i spreme se za turiste (ako jesu, bilo bi lepo da se to negde objavi). Doduše jesu neki drugi.
Mi agencije nismo čak dobile ni spisak tih proizvodjača koji se promovišu niti spisak recimo restorana koji služe tu hranu. Da ne kažem da smo saznali šta je tema promocije za ovu godinu 4 dana pred odlazak na sajam u London!
Dakle sve je samo dobra šminka /a nismo se ni umili)!
A turizam pokreće i lokalnu ekonomiju, donosi prihode ljudima na selu, razvija preduzetništvo, zapošljava mlade, žene, ljude na selu, čuva tradiciju, stare zanate, ....menja imidž zemlje, donosi investicije...
I kako reče večeras moj kolega iz Švedske: Kada bi ljudi znali šta turizam može da učini za njih onda bi mnogo više bili spremni da učine za nas.
Dakle, radi se pre svega o znanju tj. ne znanju naših turističkih lidera kako se vodi turizam, kako se prave strategije i akcioni planovi, kako se pravi sinergija medju ljudima koji vode turizam u zemlji i privatnog sektora, kako se prilagodjavati u odnosu na novonastale situacije od kriznog PR-a do primene novih tehnologija u razvoju destinacija i promociji, ... mnogo toga što smo već trebali savladati.
Očekujem od nove vlade da se preuzme puna odgovornost nad ekonomijom i turizmom jer to zaista jesu ključne stvari za našu zemlju (uključujući poljoprivredu) i ovo ministarstvo se ne može prepuštati koalicionim partnerima a posle prati ruke od njihovog lošeg ili nedovoljnog rada ili samo ne jasne vizije, ili nedovoljno znanja i stručnosti, kako god!
DS ima (samo nekoliko) kvalitetnih ljudi koji bi mogli preuzeti kormilo našeg turizma (više ih ni nema u celoj Srbiji!). Pitanje je samo da li će to uraditi ili prepustiti drugima.
A možda se ništa ni ne promeni, osim što će neki biti još više ljuti na mene i smatrati me ovakvom i onakvom.
Нема коментара:
Постави коментар
Hvala na komentaru!