четвртак, 14. новембар 2013.

Projekat #Lifestyle Serbia

Nisam se oglašavala povodom projekta www.lifestyle.serbia.travel i kampanje koja se vodi na društvenim mrežama jer nisam sigurna da mogu biti objektivna, a pored ostalog sad imamo i većih briga od ovoga (porez na smeštaj 
Nisam sigurna da mogu biti objektivna kao neko ko je (o svom trošku) još 2001. napravio prvi turistički sajt Vojvodine (tadašnji www.VisitVojvodina.com), a godinu kasnije prvi turistički sajt Novog Sada (VisitNoviSad.com koji je pratila i brošura na 40 strana a danas nemamo čak ni domen), pa 2005. www.VisitSerbia.org, prvi online rezervacioni sistem za smeštaj u Srbiji i koji je bio prvi sajt koji je imao 5 godina PLAĆENU kampanju na Google-u (sa iznosom od 500 eur na mesečnom nivou), i još gomilu sajtova i kasnije mobilnih aplikacija koje su imale za cilj promociju Srbije ili nekog njenog dela, ili segmenta turističke ponude. I ništa od toga nije bilo podržano od strane TOS-a. Čak i kada sam molila i nudila ulaganje fifti-fifti i proviziju od rezervacija! (TOS je izabrao za partnera neki američki sajt, sa američkim brojem telefona i svega par hotela u Srbiji nasuprotno našoj ponudi gde imamo oko 140 hotela u sistemu koji su online).

Gurala sam koliko mogu i kako mogu. (I dogurala do kredita koji sada otplaćujem i nije me sramota da to kažem).

E sad, da li zbog nedostatka sredstava, muke sa programerom, moje nesposobnosti ili nedovoljne posvećenosti internet marketingu, ali  ni jedan od ovih sajtova nije postao ono što sam želela. Eto, zato se postavlja i pitanje, imam li uopšte prava da bilo šta kažem o "prvoj srpskoj online turističkoj kampanji* (?) a da ne ispadne neka ljubomora i sl. 

Ono što se meni u ovom projektu dopada je: 
1.     Da je TOS pružio šansu devojci koja se školovala za brendiranje turističkih destinacija u turizmu (pa još i u inostranstvu) da pokaže šta zna
2.     Što se projektom Srbija  želi predstaviti na tim novim “sokoćalima” koje se u inostranstvu mnogo više koriste nego kod nas i koje i sve druge značajne turističke destinacije sve više koriste
3.     Zato što se želi prikazati jedno novo lice Srbije
4.     Zanimljivo mi za gledanje nekih atrakcija iz nekih drugih perspektiva (ali to nema veze sa turizmom)

Šta ja mislim (i razmišljam) o ovom projektu?

Mislim da su drugi rekli već mnogo toga rekli. Zato ću se u ovom tekstu zadržati samo na nekim stvarima koje do sada nisu "obrađene". 

Jedan od razloga mog uzdržavanja od komentara do sada je upravo bio da sačekam da vidim kako će izgledati konačna verzija tj.da li će “test verzija” biti značajnije unapređena od prve zvanične prezentacije i da li će se možda saopštiti da je u pomenutom iznosu (1.25 miliona dinara) i neki novac za off line ili online oglašavanje.

Pa hajdemo nekim redom:

Čini se da projekat nije imao nameru da osim buđenja interesovanja kod potencijalnih turista izazove i želju za posetom a kamoli da omogući i akciju – tj. kupovinu. Kao i kod nekih drugih kampanja TOS-a, izostala je konkretna ponuda agencija ili turističkih subjekata koji prate kampanju i koji će turistima ponuditi ono što se promoviše.

Izostala je i povezanost sajta sa drugim sadržajima na sajtu TOS-a (ovo se još uvek može odraditi).

Sa druge strane, iskreno, ni ne znam kako bi ovo mogli upakovati u turistički proizvod i ponuditi turistima. Šta da kažemo turoperatorima: Dovedite nam turiste da im pokažemo naš urban lifestyle??

Turoperatori na sajmovima od mene traže da im kažem koje su najznačajnije atrakcije zbog kojih vredi doći u Srbiju i koji je to JEDINSTVENI DOŽIVLJAJ koji turisti mogu imati ako odluče da potroše svoj novac u Srbiji!

Fascinacije naših 
turista koji posećuju Srbiju i samo malo maknu iz Beograda ili Novog Sada je "mix urbane i ruralne, tradicionalne Srbije”.  Ne verujem da se prikazani lifestyle može predstaviti kao “jedinstven doživljaj” i da je "urbana" Srbija ono što će pokrenuti turiste bilo iz zemlje ili inostranstva da dođu i otkrivaju ovu zemlju. Pre bih rekala da upravo ruralna Srbija plus prirodne lepote, vredno spomeničko nasleđe, naši običaji i kultura mogu izazvati veće interesovanje i da bi privuklo više turista. Zato bi ovaj projekat možda bio primereniji Beogradu nego celoj zemlji. 

Postavlja se zatim i pitanje kako ovo prodati? 
Ako autorke imaju ideju kako prikazani životni stil u Srbiji upakovati organizovanim turističkim grupama, rado ću sesti sa njima i razraditi opcije pa ćemo videti šta će reći tržište.

Ali ovo možda nije ni namenjeno turoperatorima. Pošto su ciljna grupa mladi, a oni uglavnom putuju samostalno i u većoj meri bez agencija onda možda nije ni potrebno uzeti za merilo mišljenje turoperatora i receptivnih agencija.

Da je TOS želeo iskreno da ovom kampanjom postignu značajnije efekte onda bi sve sigurno drugačije odradili (počev od poziva za tender, do definisanja ciljeva, …). 

Sigurna sam 100% da TOS nije postavljao pitanje oko bilo kakvih efekata u broju turista, lajkova i sl. kojim bi se merili rezultati i efekti kampanje i sigurna sam da to ne stoji ni u ugovoru. Tako TOS ne funkcioniše. Zato autorkama i ne zameram previše, jer je TOS taj koji je trebao da postavi ciljeve i njihovu početnu ideju usmeri prema definisanim ciljevima koji će postići konkretne rezultate

Poznavajući u dovoljnoj meri direktoricu i njeno razmišljanje, mogla bih gotovo sa istim procentom sigurnosti da tvrdim da je motiv za podršku ovom projektu bio u tome što je inovativan i što bi, slično kao za Soul Food of Serbia, TOS a i direktorka mogli za projekat dobiti neka priznanja što u zemlji što u inostranstvu. Jer ne vidim drugih razlog zašto bi na samom početku stranice pisalo: Projekat Turističke organizacije Srbije a ne: Projekat podržala Turistička organizacija Srbije!




(Ovo zaključujem na osnovu pisma koje sam dobila od direktorke TOS-a posle mog pisanija  o Kapi koja je prelila čašu, u kojem se dotična hvali nagradama a ni jednog odgovora na moj dopis, te zato pismo nisam ni objavila. Možda jednog dana, kada (i ako) dobijem odgovore na moja pitanja.)

Potrošeni novac za ovaj projekat uopšte ne želim komentarisati, osim da sam očekivala da je u projektu još po neki trošak za oglašavanja, makar flajer koji bi se delio na sajmovima (i to se može još uvek uraditi).

Reći ću da su se do sad MNOGO veći novci trošili na projekte za koje niko nikada nije ni saznao! Ja bih recimo volela da mi neko kaže šta se desilo one prve godine kada je usvojen Nacionalni investicioni plan i kada je u tom budžetu stajao iznos od 218.000 eur (iznos bio u dinarima ali ja zapamtih cifru u eurićima) za “turistički informacioni sistem Srbije” ili se  sl. zvalo. Prema mojim informacijama posao je dobila jedna firma iz jednog manjeg mesta u Srbiji ali projekat nikada nije završen. Bilo je to u vreme kada sam ja počinjala VisitSerbia.org i nadala se bar nekom deliću od te sume. U to vreme su neki drugi ljudi bili na vodećim pozicijama u turizmu a neki "pojedinci" koji izgleda vuku konce su bili i tada a i sada. 

Ili recimo zašto se iz budžeta za turizam toliko izdvajalo na raznorazne projekte ali ne i na ono što je trebalo (turstička signalizacija, toaleti na autoputevima i u blizini turističkih atrakcija, edukacije, …). Ili zašto je svaka NVO organizacija mogla da traži novce za projekte u turizmu ali ne i turističke agencije? Tačnije, zašto je to tako i u zakonu zacrtano!?  O promašajima i trošenju novaca iz budžeta pišem od prvih postova na ovom blogu(Ovo nema veze sa TOS-om već ministarstvom i NIP-om).

Iako je namera Kurira bila da priču odvede u jednom (pogrešnom) pravcu, ipak je izazvala reakcije mnogih da obrate pažnju na to što se dešava u turizmu Srbije.

A dešava se mnogo toga što bi moglo da bude mnogo kvalitetnije. Novaca ne manjka. Budžet za turizam je impresivan, samo se postavlja pitanje kako se i na čega troši (kvalitet, efekti), ko odlučuje i ko realizuje (odgovornost).

Ono što ne bih želela da bude posledica ovog projekta je da se desi slično kao sa spotom za CNN. A to je da se dugo posle toga niko ne usudi naručiti novi projekat kojim će se promovisati Srbija. Promocija i oglašavanje su nam više nego potrebni*  Ili da se u budućnosti više nikada projekti ne povere nekim mladim, vedrim i ambicioznim ljudima.

Ako se pak desi da ova kampanja bar malo promeni aktuelne slike na Google-u pod ključnim rečima Srbija i Serbia, i donese neki pozitivan viralni marketing meni će biti ok. 

Moj zaključak:
Ideja o #lifestyle Serbia je lepa, sveža i inovatinva. Ipak, TOS u kojem sede ljudi sa mnogo više iskustva i koji bi trebalo da znaju kako se radi promocija i kampanja, trebalo je da daju smernice kako sve to odraditi da bi bilo u skladu sa onim što Srbija nudi na turističkom tržištu (a nudimo valjda mi agencije i svi drugi pružaoci turističkih usluga) i da bi kampanja imala efekte merljive u broju prodatih aranžmana/broja turista. Ali pošto to oni ni sa ranijim kampanjama nisu radili, onda zaista nije u redu krivicu svaljivati na autorke projekta. Ako na sajtu TOS-a piše da je to njihov projekat onda je krivica za sve što na tom projektu ne valja na TOS-u, a ne devojkama koje su došle sa idejom da se uradi nešto što je u skladu sa trendovima. 

Mladi imaju mnogo svežih i lepih ideja i ne smemo ih demotivisati i gušiti kritikom već njihove ideje kanalisati tako da donesu određene rezultate. Na žalost ovde je to izostalo, pa čak i posle početnih kritika, TOS nije odreagovao a mogao je (zato sam čekala da vidim šta će preduzeti). I još nije kasno ali hajde da vidimo šta će sada TOS uraditi i kako stvar ispraviti (novci za to nisu potrebni). 

Sa druge strane, preterana arogancija nije baš preporučljiva nigde a ne samo u našoj zemlji (mada često prolazi), ali mogu da je tumačim i kao nužna i ne preterano pametna samoodbrana.  

A sa treće, i ova Srbija bi trebala da je malo manje hejterska i cinična jer su neka pisanja i reakcije preterane, neke čak i degutantne pa od ove kampanje (koja se još da modifikovati) može na kraju ispasti i antikampanja ("samo da se vlasi ne dosete"). 

****



Evo zasada nekih komentara na projekat/kampanju:
http://www.turizamiputovanja.com/lifestyleserbia-dobre-lose-strane/

apsolutno se ne slažem da prvo moramo urediti i puteve i sve ostalo pa tek onda početi sa promocijom jer to ni Slovenci, ni Kubanci pa ni mnogi drugi nisu tako radili. Nesređena infrastruktura je već predugo izgovor što se ne počinje sa kampanjom Srbije. A turisti nam ipak dolaze i ako dolaze u našoj organizaciji onda primedbi nema toliko na infrastrukturu koliko na neke druge stvari koje ne štimaju u našem turizmu. Šta nam je činiti u turizmu, čitajte ovde.








Нема коментара:

Постави коментар

Hvala na komentaru!