петак, 27. септембар 2013.

I sv. rat - uzrok i nekih drugih sukoba

Sledeće godine je značajni jubilej za celu Evropu - 100 godina od početka I sv. rata.

Ozbirom da je i Srbija imala značajnog udela u ovom ratu (da sad ne pričamo o svim žrtvama jer to ovog puta nije tema), shvatila sam da bi trebalo spremiti programe na ovu temu. Počinjem sa čitanjem, učenjem, upoznavanjem sa temom, ne sluteći da će ova priča izazvati jedan novi sukob. Nije u pitanju priča o Gavrilu Principu ali ima veze sa različitim pogledima i stavovima.


Da bi se napravio kvalitetan turistički program potrebno je da znate sve. Pored istorije potrebno je obići i videti lokalitete, znati gde šta možete prezentovati, gde koje usluge obezbediti.

Tako i ja tokom leta polako obilazim lokalitete. 

U medjuvremenu, krajem jula otidjoh i na sajam RDA u Kelnu. To je sajam na kojem se uglavnom okupljaju nemački bus turoperatori. 

Iako su me neke kolege ubedjivale da je ljudima dosta priče o ratu na Balkanu, ja poneseh jedan program da vidim kako će da reaguju kolege iz Nemačke. Na moje prijatno iznenadjenje, sa jednim partnerom, sa kojim već dugo radimo dogovorismo turu! Jeee! Jedino je tražio da malo modifikujemo program što smo i uradili. Iovako mi se ta prva verzija koju smo napravili nije ni dopadala previše. 

Na sajmu naidjoh i na štand Belgijanaca. A na štandu, brošure i prospekti upravo povodom jubileja!! Iz priče saznajem da su se ozbiljno spremili.Već napravili programe manifestacija, izložbi, predstava, i svega ostalog za naredne četiri godine! Kažu da se spremaju i Francuzi i Britanci! Belgijska televizija već napravila serijal o I sv. ratu koji je počeo da se emituje. Država izdvojila kažu 50 miliona eur za obeležavanje jubileja! Šta da kažem na to? Pitam jel saradjuju sa Francuzima pošto su tu, komšije, front je bio sa obe strane, ... kažu: Ne! Mi smo sada konkurencija! Ovo je borba sada za turiste!

Tek tada shvatam koliko je ova priča ozbiljna! Borba za turiste! 

Vraćam se kući i još sa više žara nastavljam da istražujem. Želim da na što bolji način predstavimo i našu priču, posebno tim turisitma iz Evrope!  

Krenuh u obilaske. Izostavila sam samo one lokalitete na kojima sam relativno skoro bila i za koje znam kakva je situacija. 

Ali poželeh da vidim grad Gvozdenog puka i vidim šta se i kako tamo može realizovati. 
Na netu nadjoh i informacije o zapuštenim grobljima srpskih ratnika u Makedoniji. Saznadoh da je PSD Kopaonik počelo da ih čisti. Nisu ljudi mogli više čekati na odgovor apela koje su uputili vlastima. Reših i njih da posetim i vidim gde su ta groblja. 

Pošto živim sa druge strane granice, na oko 50-tak km od Kajmakčalana, spakovah nešto piva u auto za vrednu ekipu i zaputih se put "FYROM-a" - (kako sad Grci zovu Makedoniju). 
Provedoh sa njima jedno posle podne. Sutradan smo zajedno krenuli i do Kajmakčalana (penjali smo se sa grčke strane, pa sam ovde ja bila kao domaćin :)). Detaljnije o tome pisaću u jednom drugom postu.

Kada sam završila programe, naravno i uz konsultacije sa mojim kolegama vodičima koji su istoričari po osnovnoj profesiji, uputih dopis TOS-u i TOB-u sa ciljem da ih informišemo o našim novim programima i molbom za pomoć u promociji.

Odgovor od TOB-a ni posle dve nedelje još nije stigao, a odgovor od TOS-a me nije mnogo iznenadio ali jeste razljutio. 

Sačekala sam da prodje par dana, da oduvam malo, bavila se drugim silnim obavezama oko priprema za sajam u Novom Sadu, i onda ipak sela da napišem odgovor. Jer da nisam, izjedala bih sebe još dugo. 

Sada, jutro posle slanja ovog maila, ja se osećam rasterećeno i mnogo bolje :). 


Нема коментара:

Постави коментар

Hvala na komentaru!