Ovaj
post je svojevrsna analiza svega što smo propustili i nismo odradili kako treba
pre i tokom krize. Za one kojima će biti mnogo da čitaju 15 strana teksta, mogu
reći da je kriza bila šansa koju naravno nismo iskoristili.
Sadržaj:
Uvod ...........................................................................................2
Reflektovanje krize na
svetskom i evropskom turističkom tržištu.....................2
Stanje turizma u Srbiji pre
izbijanja krize................................................3
Okolnosti u turizmu Srbije
tokom svetske ekonomske krize............................4
Eurosong........................................................................................4
JAT – monopol nad otvorenim
nebom......................................................5
Univerzijada....................................................................................6
Mice
turizam....................................................................................6
Razvojni projekti i
institucije................................................................6
Brendranje......................................................................................7
Edukacija.......................................................................................8
City break Belgade i JAT
Airways...........................................................9
Low cost
kompanije..........................................................................10
Kina.............................................................................................10
Susedi: Crna gora i
Hrvatska.................................................................11
Srpski hoteli na gubitku u
odnosu na prošlu godinu.......................................12
Ko puni srpske
hotele?........................................................................14
Kriza ili
šansa?.................................................................................15
Zaključak......................................................................................15
SVETSKA
KRIZA – IZAZOV I ŠANSA ZA TURIZAM SRBIJE
Uvod
Iako se na tokom 2008.g.
smatralo da se kriza neće odraziti na srpsku privredu, kriza u svetu se ipak
odrazila i na nas. Smanjena platežna moć poslovnih ljudi i turista, kraće
zadržavanje na poslovnim putovanjima uticali su i na smanjenje prihoda srpske
turističke industrije. Medjutim i brojna unutrašnja dešavanja, kao što su
proglašenje nezavisnosti Kosova i Metohije, Eurosong, Univerzijada, ukidanje
viza i otvaranje neba za nove low cost kompanije, odrazila su se na turistička
kretanja tokom poslednje dve godine.
Svetska kriza uticala je na
promenu tražnje na domaćem i stranom tržištu. Kako su se pad životnog standarda
i nezaposlenosti kao posledica svetske ekonomske krize i vizna liberalizacija i
poletanje low cost kompanija ka Beogradu kao posledica političkih dešavanja u
Srbiji odrazili na turizam u našoj zemlji i da li smo iskoristili priliku koja
nam se pružila kao ni jednoj drugoj zemlji u Evropi, su pitanja na koja ću ovim
radom pokušati da odgovorim. Da li su pad domaćih noćenja za oko 13% i deviznog
priliva od 414,7 miliona dolara (u prvih 6 meseci) a očekivani je oko 900
miliona do kraja godine posledica krize ili drugih okolnosti?
Kriza je prilika.
Tokom poslednjih nekoliko
godina a počev od promena koje su usledile 2000.g. počinju da se stvaraju
uslovi za značajniji prihod od turizma u Srbiji.
Sporo menjanje imidža zemlje,
nedovoljno promotivnih aktivnosti ali ipak ulaganja u infrastrukturu i privatizacija
kao i izgradnja novih hotela su okolnosti sa kojima smo dočekali „Krizu“. Ili
priliku?
Iako je svetska ekonomska
kriza započela 2007. godine u Sjedinjenim američkim državama, veoma brzo se
reflektovala i na ekonomiju u Evropi.
Usledila je i panika medju
hotelijerima i turističkim radnicima i krenulo se sa prognozama. Zbog pada
broja turista iz SAD, počele su da padaju cene hotela prvo u SAD a zatim i u
zapadnoj Evropi.
Reflektovanje
krize na svetskom i evropskom turističkom tržištu
Prema istraživanjima Svetske
turističke organizacije kao i Evropske turističke komisije, skraćuje se period
izmedju odluke o putovanju i putovanja. Prema podacima iz februara 2010. čak
28% gradjana EU nije još odlučilo kuda će na godišnji odmor. Smanjuje se broj
putovanja onih koji prave najmanje jedno kratko privatno putovanje i najmanje
jedno holiday putovanje (sa 39% u 2008 na 27% u 2009.) U isto vreme se povećava
broj gradjana EU onih sada putuju na samo jedno duže putovanje, uskraćujući
sebi odlazak i na najmanje jedno kratko putovanje.
Više turista se odlučuje za
odmor u svojim zemljama, a neke zemlje EU čak apeluju na svoje gradjane da
svoje godišnje odmore provedu u svojoj zemlji će time dati svoj doprinos (osim
u Srbiji čiji su gradjani dobili mogućnost da putuju bez vize pa su pohrilili
da to iskoriste), i destinacijama koje su im bliže i pristupačnije (zemlje
regiona, više turista se odlučuje da odmor provede u Evropi nego na dalekim
destinacijama).
Srbija i Beograd su polako i
ne dovoljno agresivno počeli da se promovišu na turističkom tržištu. Počinje
lagano interesovanje turoperatora ali i individualnih turista. Beograd i Srbija
su nova destinacija na mapi Evrope.
Prepoznajući trenutnu
situaciju i položaj na tržištu, turistički portal www.VisitSerbia.org usvaja slogan Discover the
Undiscovered. I zaista, Beograd i Srbija su nedovoljno poznati, nedovoljno je
informacija o tome kako doći, gde odsesti, šta raditi.
U odnosu na 2009 kada 33% EU
gradjana nije nigde putovalo, u 2010 u februaru 21% gradjana je sigurno znalo
da nigde neće putovati i još 28% gradjana nisu bili odlučili da li će ići na
letovanje u toku 2010.
EU gradjani koji su već
isplanirali odmor u 2010 (49% u totalu) razmatraju odmor u trajanju od 4-13
noći (19% njih). 15% gradjana EU je reklo da će provesti na odmoru najmanje 2
nedelje i više. Jedno ili više kratkih putovanja 1.3 noći je opcija za 7%
gradjana EU i 8% njih planira da kombinuje dugačke i kratke odmore.
Kada
su pitani za izbor destinacije, 32% gradjana EU je reklo da će odmor provesti u
njihovim zemljama. U poredjenju sa 2009.g. rezultati pokazuju da će
gradjani EU manje planirati odmor izvan EU 15% u odnosu na 20% u 2009.g.)
Stanje
turizma u Srbiji pre izbijanja krize
Privatizacije hotela su u
toku. Većina hotela koja je privatizovana još nije renovirana.
Radi se strategija razvoja
turizma i time stvara osnov za sistemski razvoj turizma Srbije u budućnosti.
Ministarstvo za trgovinu, turizam i usluge započinje veliki projekat edukacije
turističkih radnika u 4 oblasti turizma.
TOS dobija novog direktora
Turističke organizacije Srbije čime se prekida niz aktivnosti započetih za
vreme prethodne direktorke. Nastavlja se sa nastupima na sajmovima u
inostranstvu, dovodjenju stranih turoperatora i novinara.
Krajem 2007. uradjen je spot
koji je trebao da promoviše Srbiju na CNN-u. Lepo zamišljeno ali loše
odradjeno. Spot je doživeo niz kritika od strane domaće javnosti i započeo
polemike o načinu promocije Srbije. Ubrzo se završava kampanja ali bez
značajnijih efekata po turističku privredu.
Okolnosti
u turizmu Srbije tokom svetske ekonomske krize
Eurosong
U 2008. ulazimo sa velikim
optimizmom jer očekujemo veliki dogadjaj od koje hotelska industrija Beograda i
turistički radnici očekuju mnogo. Pobeda Marije Šerifović na pesmi Evrovizije u
Helskinkiju budi nadu da će se ovaj dogadjaj na najbolji mogući način
iskoristiti za promociju zemlje.
Počinju pripreme. Već u
početku se pokazuje da ne postoji saradnja i koordinacija izmedju Turističke
organizacije Srbije, Beograda i organizatora RT Srbije. Dok se kroz medije
provlače prognoze od 15-tak hiljada turista koji se očekuju, hoteli dižu cene,
traže zakupe na veći broj noći i trljaju ruke u očekivanju velikih prihoda.
Pred kraj 2008. većina hotela
još nije htela da izadje sa cenama, a u medijima se piše da su svi smeštajni
kapaciteti već rasprodani. Naravno to stvara problem turističkim agencijama iz
inostranstva jer njihovi klijenti žele da rezervišu smeštaj. I onda, u februaru,
Kosovo proglašava nezavisnost, kreću protesti u Beogradu, grupa mladih pali
Američku ambasadu, na ulicama Beograda nastaje haos i ta slika odlazi u svet.
10-tak dana posle tog dogadaja gotovo sve turističke grupe najavljene za ovaj
dogadaj kao i drugi značajni dogadjaji najavljeni za proleće 2008. se otkazuju.
Hoteli odjednom ostaju prazni. Samo preko naše firme (agencija Magelan),
otkazano je ukupno 4000 noćenja koja su najavljena za Eurosong. Do realizacije
dolazi samo za one grupe koje su pre ovog dogadjaja već uplatile svoje
aranžmane. Počinje bitka za svakog individualnog turistu. U to vreme tek oko
15-tak hotela iz Beograda je u rezervacionim sistemima (www.booking.com, www.hrs.com, i 5-8 hotela koji su u prodaji preko GTA i Jacobs-a).
Jedini domaći online rezervacioni sistem www.visitserbia.org u to vreme ima oko 20-tak
hotela iz Beograda. Otvara se i nekoliko novih i kvalitetnih hotela i oni
započinju svoju marketinšku igranku na sajtovima svetskih rezervacionih
sistema. Uz sve ovo provejava i priča da gey populacija nije dobrodošla u
Srbiju a ta populacija u velikoj meri prati ovaj dogadjaj. Tako je epilog
Eurosonga bio više nego poražavajući u odnosu na prognoze. Dok se očekivalo da
učesnici ovog dogadajaja borave najmanje 15 dana, da će turisti boraviti više
dana, da Beograd neće imati dovoljno kapaciteta, čak i u udarnom terminu, na
samo finalno veče, u subotu 24. maja, u Beogradu se mogla naći po koja slobodna
soba u gotovo svim hotelima. Prema kazivanju hotelijera najbolje su prošli
hoteli koji su od početka svoje kapacitete prodavali po redovnim cenama ili
svoje kapacitete ponudili agencijama već tokom leta 2007. bez mnogo
taktiziranja u prodaji. Ostali hoteli i pored spuštanja cena u poslednjem
trenutku, nisu uspeli popuniti do poslednje sobe svoje kapacitete.
*Želim da ovo bude zabeleženo
kako bi poslužilo za nauk nekim budućim menadžerima i direktorima prodaja u
hotelima kao primer prevelikih očekivanja i iznenadnih okolnosti (ovog puta
političkih) koje mogu promenuti okolnosti i stanje ponude i tražnje.
Efekat koji smo očekivali od
Eurosonga nije ispunjen ne samo u pogledu broja gostiju, noćenja i ostvarenog
deviznog prihoda već možda i u značajnijem, marketinškom efektu. Naime, do „našeg“ Eurosonga svaka država
domaćin je koristila priliku da ovaj dogadaj iskoristi za promociju svoje
turističke ponude. Tako su se
izmedju pesama, u najavama za narednu uvek učesnici predstavljali u ambijentu
koji je dočaravao najlepše predele ili mesta na destinaciji domaćina. U slučaju
„našeg“ Eurosonga, to se nije dogodilo jer se promenuo koncept najave. Umesto predstavljanja turističke
ponude, mi smo imali pamtomimičare koji su na sebi svojstven način najavljivali
sledećeg učesnika. Da li je
to bila izričita želja organizatora iz UK i da li je bilo pokušaja sa naše
strane da se isti koncept promeni, autoru ovog rada nije poznato (a koliko sam
pratila niko nikada i nije postavio to pitanje!!). Tako je svaka šansa da
Eurosong posluži za promociju Beograda i Srbije uništen. Lepe uspomene je
ponelo samo nekoliko hiljada ljudi koji su bili učesnici i turisti koji su
smogli hrabrosti i došli da ipak bodre svoje predstavnike što je neuporedivo mali
procenat u odnosu na auditorijum koji je pratio Eurosong u celom svetu. Prema
informacijama RTS-a takmičenje je pratilo više
od sto miliona televizijskih gledalaca širom sveta!
Ipak
u leto 2008 hoteli u Srbiji beleže porast prodaje u odnosu na prethodno leto i
dogadjaj u februaru polako pada u zaborav.
Još jedna okolnost se desila
tog maja 2008. Naime nedelju dana pre Eurosonga održani su izbori i napravljene
su nove koalicije. To je značilo prekid sa mnoštvom pozitivnih aktivnostima
koje su započete za vreme prethodne vlasti. Turizam prelazi u ruke Ministarstva
za ekonomiju i regionalni razvoj. Iako se uspostavlja funkcija državnog
sekretara za turizam, na njegovo čelo se postavlja (ponovo) neko ko nije imao
dodirnih tačaka sa turizmom. Nova vlast ponovo menja direktora turističke
organizacije Srbije. Čak se i sve informacije sa sajta koje su se ticale
turizma ukidaju i trajno uklanjaju. Za bilo kakve aktivnosti čekamo septembar i
ponovo krećemo iz početka.
JAT Airways - monopol nad
otvorenim nebom i refleksija na turizam
2008. počinju i najave
prodaje JAT Airwaysa,
domaće nacionalne avio kompanije. Kao i obično prognoze su bile više nego
optimistične (ali po običaju bez osnova). Medjutim, da li svetska kriza koja je
već uveliko zakucala na vrata Evrope ili promena vlasti ili neka veza sa
kupovinom NIS-a, do realizacije ovog aranžmana (o kupovini od strane Aeroflota)
ne dolazi. To leto smo očekivali i izglasavanje u Skupštini Sporazum o
otvorenom nebu. To se nije dogodilo tog leta već tek u maju 2009.
Iako je ova vest u domaćoj
javnosti protekla gotovo ne opaženo, čini se da je ona bila okidač i za
potpisivanje Sporazuma o
stabilizaciji koji je usledio
u junu 2009. a zatim i do konačnog ukidanja
viza 19. Decembra 2009. Posle
16 godina sankcija i viznog režima, konačno naši turisti mogu putovati slobodno
u inostranstvo bez velikog čekanja na vize.
Medjutim naši hotijeri kao da
nisu mogli sagledati sve posledice i okolnosti koje će prouzrokovati ukidanje
viza ali i kriza o kojoj je svet već uvekiko pričao a mi se još uvek nadali da
će nas zaobići. Najočigledniji primer je MK
resort na Kopaoniku koji je
postao vlasništvo MK group. Hotel Grand je kompletno renoviran i spreman za jek
zimske sezone, ali menadžment ne sagledava posledice ukidanje viza (u većoj
meri) i svetsku ekonomsku krizu (u mnogo manjoj meri). Turisti koji su navikli
na zimovanja jedva su dočekali mogućnost putovanja u evropske zimske centre i
gotovo preko noći, na veliku radost slovenačkih i najviše austrijskih mada i
italijanskih zimskih centara popunili njihove kapacitete koji su opet na vreme
prilagodili cene usled svetske ekonomske krize. Tako je popunjenost kapaciteta
na Kopaoniku bila samo 34% ove godine. Čak je i Balkan holidays koji je ranijih
godina imao i čarter letove iz Londona dovodeći značajan broj turista digao
ruke od Srbije i Kopaonika ne mogavši ubediti menadžment da prilagode cene
novim okolnostima na tržištu i da pre svega na VREME daju adekvatne ponude ovom
velikom britanskom turoperatoru.
Ove moje zaključke potvrdjuje
i Institutu za tržišna istraživanja koji prema navodima iz medija kaže da je
„pad turističkog prometa posledica neadekvatne rekacije turističkih radnika,
posebno tokom zimskog perioda, na izazove ekonomske krize i vizne
liberalizaicje. Vizna liberalizacija privukla je platežno sposobne turiste ka
stranim konkurentinijm destinacijama", ocenio je Đogović iz pomenutog
Instituta. Izvor: http://www.seebiz.eu/cg/kompanije/turizam/sasa-dogovic-vizna-liberalizacija-odvukla-turiste-ka-stranim--destinacijama,84016.html 04.07.2010.
UNIVERZIJADA
Najveće svetsko sporsko
takmičenje studenata održalo se u Beogradu u julu 2009. Organizacija je prošla
odlično, ali je opšti utisak da ponovo nismo iskoristili mogućnost medijske
promocije na globalnom tržištu koristeći ovaj dogadjaj kao povod za dolazak u
Srbiju. Razlozi su opet razni, počev od formiranja posebne firme koja će se se
baviti organizacijom ovog dogadjaja i očekivanjem TOS-a da oni treba da plaćaju
TOS-u za svoju promociju na sajmovima, ako i ne aktivnosti samog organizatora
da preduzme aktivnosti na promociji ovog dogadjaja i medju potencijalnim
turistima. Univerzijada se 2007 predstavila na sajmu turizma u Londonu sa brošurom
i pominjanjem na konferencij za novinare (bez predstavljanje iste ponude
domaćim incoming agencijama koje su takodje bile na sajmu i koje bi mogle
pomoći u dovodjenju turista)i to je bilo jedino njihovo prisustvo na nekom od
sajmova. Na kasnijim sajmovima TOS je imao samo jednu razglednicu kao promo
materijal Univerzijade. Ni na jedan drugi način TOS nije iskoristio mogučnost
da promove Univerzijadu. Ponovo je ne saradnja medju državnim institucijama i
neinventivnost osujetila mogućnosti koje smo imali ovim značajnim dogadjajem.
Efekti su sigurno mogli biti mnogo veći. Samo bih podsetila ali naravno ne bih
poredila ono što smo imali prilike gledati ove godine a to je svetsko fudbalsko
prvenstvo u Africi i način na koji se ova zemlja pa čak i sam kontinent
predstavili svetu.
Medjutim, pominjanje
Univerzijade je značajno i zbog drugog aspekta. Naime, tokom 2009.g. naša
zvanična statistika nije odvojeno brojala goste Univerzijade pa su tako
učesnici ovog dogadjaja u statistici tretirani kao redovni turisti. Obzirom na
veliki broj noćenja koji je ostvaren, moramo konstatovati da je ovaj dogadjaj u
značajnoj meri uticao na godišnje statistike podatke i činjenicu da Srbija nije
zabeležila značajniji pad turista.
Ipak statistika zna da vara
kao što je i ovde slučaj i mogli bismo konstatovati da bi statistički podaci
bili značajno drugačiji, odnosno pokazali odraz svetske ekonomske krize i na
turizam u Srbiji da nije bilo Univerzijade, jer u medjuvremenu se može
primetiti značajan pad noćenja domaćih turista, .....
Prvu polovinu 2009. g.
obeležila je i panika zbog ptičijeg gripa.
Srbija se vrlo polako
izvlačila iz imidža nebezbedne zemlje i zatim se desio slučaj sa Tatonom.
Ubistvo Borisa Tatona, francuskog državljanina u septembru 2009. ponovo je
uvuklo zebnju da će doći do pada interesovanja stranih turista za Srbiju.
Rast turista 7% a stranih
turista 16%.
MICE TURIZAM
Promenom vlasti i
uspostavljanjem novog direktora TOS-a u okviru TOS-a uspostavlja se i
kancelarija za MICE turizam. Na čelo ove institucije se postavlja mladi čovek,
opet bez iskustva koji tako postaje i najmladji direktor kongresnog biroa u
Evropi. Naime, prosek godina direktora kongresnih biroa u svetu je 57 obzirom
da se na čelo ovih institucija uglavnom postavljaju ljudi sa dugogodišnjim
iskustvom koji pre svega mogu da lobiraju za dovodjenje značajnih organizacija i
manifestacija.
Ipak zahvaljujući saradnji sa
USAID-om i zajedničkim aktivnostima sa Kongresnim biroom, u ovoj oblasti dolazi
do značajnih promena na bolje. Pre svega organizuju se edukacije za kompletnu
kongresnu industriju, dovode se najznačajniji stručnjaci iz inostranstva za
MICE turizam, kao što su Garry Grimmer i Rick Taylor kao i drugi koji ne samo
da prenose svoje znanje i iskustvo već i usmeravaju na pravi put aktivnsoti
kongresnog biroa. Kongresni biro okuplja zaintesovane turističke subjekte koji
postaju partneri a tokom proleća 2010 je izabran i Savet predstavnika
industrije koji će koordinirati rad sa Kongresnim biroom.
Medjutim okolnosti za MICE
turizam su u značajnoj meri promenjene upravo svetskom ekonomskom krizom jer
kriza utiče na smanjenje korporativnih putovanja u svetu. (Mi tako posle dve
godine nastupa na sajovima u Barceloni EIBTM i jednog nastupa na sajmu MICE
turizma u Frankfrutu EIMEX) dižemo ruke dok ne prodje kriza i „Srbija ne krene
u značajniju promociju turizma naše zemlje“ – moj zvaničan odgovor TOS-u. (Da
ipak kažem da je nastup na ovim sajmovima bio besplatan za članice kongresnog
biroa, dakle na naš teret padaju samo troškovi putovanja i pripreme promo
materijala.).
RAZVOJNI
PROJEKTI I INVESTICIJE
Strategijom turizma Srbije
(usvojena 2006), zacrtani
su neki od osnovnih pravaca razvoja turizma Srbije. Po usvajanju strategije
krenulo se u izradu master planova na nekoliko destinacija. Nastavljena je i
privatizacija hotela koji još nisu bili privatizovani. Novo ministarstvo je
nastavilo subvencionisanje ulaganja u podizanje kvaliteta i obogaćivanje
ugostiteljske ponude.
Ministarstvo takodje ima i
druge podsticajne programe.
„Budžet za turizam je duplo
veći 2010. bez obzira na krizu”, tvrdi Ministar Dinkić, dodavši da je potrebno
poboljšati infrastrukturu. On je pozvao strane investitore da dođu u Srbiju i
ulože u turizam, a predstavnike domaće industrije da sami rade na marketingu za
dolazak turista. (Izvor Beta, http://www.pressonline.rs/sr/vesti/u_fokusu/story/96765/+Dinki%C4%87:+Devizni+priliv+od+turizma+900+miliona+dolara.html pd 8. Septembra 2010.)
Budžet za turizam jeste veći
zato što je odvojeno više novca za Staru Planinu i Skijališta. Potrebno je
raditi na poboljšanju infrastrukture, ali
ne može se očekivati od stranih investitora da dodju da investiraju u
destinaciju koja se ne promoviše. Uobičajeno
je u svetskoj turističkoj praksi da država (tj. Nacionalna turistička
organizacija ili neko slično telo kao na primer DMO) rukovodi kampanjom
promocije turizma za jednu zemlju ili region. Ne
može se očekivati da efekat bilo kog pojedinačnog privrednog subjekta bude
podjednako efektan kao što bi bila generalna promocija zemlje. Ne može se
očekivati ni od stranih investitora da ulažu u srpski turizam ako mi ni posle
10 godina nismo sami krenuli u promociju zemlje kao turističke destinacije.
BRENDIRANJE
I TURISTIČKI PROIZVOD
Pre otprilike 4-5 godina
intenzivno se govorilo o novom brendingu Srbije. Zaključci su bili da je
neophodno uraditi „brending“. I sa promenom vlasti (ili neki drugi razlog),
stalo se sa tim. U mojim nastojanjima da saznam zašto se ne ulaže u promotivne
kampanje, od strane Ministarstva dobijam odgovor: Nemamo turistički proizvod i
nemamo brend!
Pa hajdemo redom: šta je turistički
proizvod? Na moje pitanje u ministarstvu dobila sam odgovor na ovo pitanje –
„nemamo infrastrukturu“. Kao da je infrastruktura osnovni preduslov za
turistički proizvod! Ja ću reći da u našim uslovima i sa ponudom koju imamo
putevi i infrastruktura ne moraju biti tako važni. Pa ni put od Havane do
Varadera na Kubi – jednoj od najpoznatijih turističkih destinacija sveta nije
ravan i glatak (bar nije bio u decembru 2009. Kada sam posetila ovu zemlju)!
Naša zemlja nikada neće biti masovna turistička destinacija. Stoga nam i nije
nužno da se od Beograda do Kladova stigne za dva sata. Uostalom, toliko toga
ima da se vidi da sve i da su bolji putevi, u programima bi se do Kladova ipak
stizalo posle celodnevnog obilaska i Smedereva i Golubca, i Viminacijuma i
Lepenskog vira, i Srebrnog jezera i Kapetan Mišinog brega. Ustvari, čak ni ne
možete sve posetiti u jednom danu čak i da postoji auto put (zaboravih i
krstarenje Dunavom da bi se videla Trajanova tabla, pa poseta arheološkom
lokalitetu Dijana i hidroelektrani i sl.). Turistička
ponuda Srbije se bazira na kulturnoj ponudi i zaista imamo šta da pokažemo
gotovo u svakom delu naše zemlje. Stoga ne treba da razlog za nepostojanje
kampanje za promociju tražimo u lošim putevima ili lošoj infrastrukturi.
Zatim se postavlja i pitanje
šta je brend Srbije? Ja bih uzvratila pitanjem šta je brend Madjarske?
Budimpešta, banje, vinske ture, Balaton, salaši i seoski turizam, ....? I šta
je tu brend a šta nije? Ili šta je turistički brend Nemačke ili grada Beča koji
beleži najveći broj meetings-a u kongresnoj industriji u svetu? Turistička
ponuda naše zemlje je suviše kompleksna da bismo mogli samo jedan segment
izdvojiti i reći to je brend Srbije. (Ista priča je i za suvenire). Ono što mi treba da radimo je da
istražujući tržište spoznamo šta su interesovanja i tražnja na pojedinim
tržištima i da tim tržištima prilagodjavamo i našu ponudu i promociju. Tako ćemo na primer na nemačkom
tržištu promovisati Djerdap i rimske puteve, na španskom samo City break za
početak, holandjanima ruralna Srbija, kultura i pešačke ture sa smeštajem u
manjim privatnim pansionima i ture za kampere dok belgijancima treba ponuditi
luksuzniji smeštaj u gradskim centrima i samo najvažnijim turističkim
destinacijama. Rusima staviti akcenat na banje i manastire itd.
EDUKACIJA
Jedan od uzroka
neiskorišćenih šansi trebamo tražiti i u lošem menadžerskom sastavu hotelijera.
Večina novih vlasnika hotela nije iz turizma pa ni ljudi koji su postavljeni da
vode njihove hotele. Oni na žalost ne znaju gotovo ništa o poslu, ne posećuju
sajmove turizma u inostranstvu niti na drugi način prate trendove, ponudu i
tražnju na domaćem i stranom tržištu (čast izuzecima – u poslednje vreme).
Stoga su nam i cene visoke i ne primerene za dati trenutak. Obzirom da je najvažniji gost u
većini srpskih hotela ipak domaći gost a da cene nisu bile primerene novim
okolnostima u kojima su bili domaći gosti (povećanje nezaposlenosti, pad
standarda i otvorena mogućnost da se putuje iz zemlje bez vize) domaći gosti su
pohrlili ka inostranstvu ostavljajući naše hotele praznim. Stoga je potrebno nastaviti edukacije
sa kojima se počelo pre tri godine i ustaliti ih kao kontinuiran proces. Stim
da bih ja uvela više stranih predavača koji će preneti više primera dobre
prakse iz inostranstva.
Prateći najave državnog
sekretara o sredstvima namenjenim za turizam je primetno da i ove godine
najviše sredstava odlazi za infrastrukturu pre svega u ski centre. Od 44
miliona eur više od polovine, čak 25 miliona eur je namenjeno Skijalištima
Srbije i Staroj planini. Za rad TOS-a je izdvojeno 3 miliona eur ali samo za akcije koje su se uglavnom i do
sada sprovodile a to su nastupi na sajmovima, dovodjenje stranih novinara i
turoperatora i štampanje propagandnog materijala. Ni jedan milion nije izdvojen
za neku novu, uspešniju kampanju, za promociju u medijima kako štampanim,
elektronskim ili na internetu.
Takodje nije održan niti
jedan sastanak sa industrijom na kojem bi se razmatrali pravci delovanja u
odnosu na okolnosti u kojima smo se našli (kriza, povećanje putovanja prema
inostranstvu (prema podacima YUTA za čak 20%). Jedan jedini sastanak je bio u
februaru 2009. kada je turističkim agencijama predočeno interesovanje španskih
turoperatora ali pod uslovom nižih cena aranžmana. Od agencija se tražilo da
spuste cenu ali uz komentar da TOS isto ne može tražiti i od hotelijera (ovo je
bila izjava gdje Plamenac na moju sugestiju da se ovo traži i od hotelijera i
da sazovemo zajednički sastanak)! Valjda mi agencije treba da radimo za džabe i
da još i izvadimo iz svog novčanika da bi napravili niže cene aranžmana!
Dva meseca kasnije direktorka
TOS-a u gostovanju na B92 zajedno sa PR-om Kontikija koji predočava da su sve
ino destinacije spustile cene preporučuje našim hotelijerima da ne spuštaju cene
i ne slede primere Turske, Egipta i drugih destinacija (po preporuci WTO) već
da u okviru svojih već postojećih cena ponude „bogatije sadržaje“. Naravno da
naši hotelijeri nisu skapirali šta to znači već su čuli samo to što je
odgovaralo njihovim ušima – da ne spuštaju cene!
Najnovija vest od 8. Septembra 2010. (izvor Beta) –
Ministar Dinkić traži od hotelijera na Kopaoniku da spuste cene! (No coment).
Ministarstvo za ekonomiju i regionalni razvoj usvaja
Paket mera za ublažavanje svetske ekonomske krize u Srbiji sa ciljem očuvanja
radnih mesta i blagog privrednog rasta. Tako se donose mere za podsticaj
kreditiranja kreditiranja privrede i gradjana uz osnovni uslov da se održi
najmanje isti nivo zaposlenosti. (Informacija
preuzeta sa sajta komore jer je više nema na sajtu ministarstva).
Stiče se utisak da
ministarstvo uopšte nije prepoznalo mogućnosti
koje pruža turizam u okolnostima otvaranja novih jeftinih direktnih letova ka
Beogradu.
Nastavak ulaganja u Staru
Planinu i druge zimske centre a u isto vreme neulaganjem u promociju zemlje,
došli smo u situaciju da nisu pronadjeni investitori za Staru Planinu već, iako
je kriza država ulaže u gradnju hotela, što bi trebalo biti investicija privatnih
investitora i fondova. (Prema podacima sa sajta ministarstva oko 30 miliona eur
će država uložiti u gradnju hotela).
CITY
BREAK BELGRADE i JAT Airways
Beograd, kao glavni grad,
specifičan po svojoj atmosferi, kulturnoj i drugim ponudama svakako bi mogao
biti interesantna city break destinacija. Jedan od razloga zbog kojeg nije
postao masovna city break destinacija je i to što su avio karte bile po visokim
cenama što je bilo uslovljeno monopolskim položajem avio kompanija koje su
imale direktne letove ka našem glavnom gradu. JAT je imao šansu da pomogne
srpskoj turističkoj privredi u tome i dugo su se vodili pregovori. U Londonu na
sajmu WTM u novembru 2009, britanskim turoperatorima je prvi put najavljen
specijalni city break aranžman nastao kao rezultat pregovora Turističke
organizacije Beograda i JAT Airways-a, Aerodroma Beograd i Ministarstva za
ekonomiju i regionalni razvoj. JAT je odobrio karte po ceni od 100 eur za
povratnu kartu za 4 destinacije: London, Berlin, Amsterdam i Pariz.
Ministarstvo je prihvatilo da pokriva troškove aerodromskih taksi. Medjutim
iako smo najavili i dogovorili sa odredjenim turoperatorima početak saradnje,
po povratku iz Londona JAT odugovlači sa potpisivanjem ugovora i tek na
Beogradskom sajmu u februaru 2010. se potpisuje ugovor o partnerstvu TOB-a.
Posao za realizaciju dobija 6 agencija. Mogli bi reći: Kasno Marko na Kosovo
stiže! Zakasnili smo da se nadjemo u brošurama svetskih turoperatora, jer su
one odštampane mnogo ranije, sezona je već počela, a što je najvažnije, niti
TOB, niti TOS, niti Ministarstvo niti JAT nisu preduzeli nikakve značajnije
akcije u cilju promocije ove akcije na tržištima sa kojih su dogovoreni letovi
po povlašćenim tarifama. Uvodjenjem novih low cost letova ponuda JAT-a gubi na
aktuelnosti (jer sa britanskog tržišta počinje i Wizz air da leti) i cela
akcija beleži slabe rezultate. JAT pri svemu tome nije omogućio online
rezervisanje avio karata već se svaka rezervacija morala raditi na upit što je
u mnogome otežavalo prodaju a JAT-u donekle i stvaralo mogućnost odbijanja
klijenata da po toj povlašćenoj ceni proda kartu, nudeći skuplje opcije (jer
„eto baš za taj datum ne može“!). U medjuvremenu se na sajtu JAT-a pojavljuju i
niže cene karata i time JAT sabotira akciju oko koje se tako dugo radilo i
pregovaralo.
Ipak JAT ovu godinu završava
sa minusom od 20 miliona eur. Od planiranih 1,5 miliona očekuje se svega od 900.000
do 950.000 putnika.
Za sve ovo vreme JAT nije izašao u susret domaćim incoming
turoperatorima i ponudio specijalne cene za organizovane grupe turista koje bi
agencije mogle „pakovati“ u svoje aranžmane i kao gotove pakete nuditi stranim
turoperatorima.
Opšti zaključak je: JAT je trebao biti partner srpskoj turističkoj
industriji najmanje godinu - dve dana unazad (ako ni i pre) u cilju privlačenja
većeg broja turista. Arogantan stav JAT-ovaca i odugovlačenje oko nudjenja
karata po specijalnoj tarifi za individualce i grupe, ne sprovodjenje i ne
promovisanje City break programa (ili drugih promotivnih akcija i dogadjanja u
zemlji (na primer Eurosong, Guča, ... izuzetak je Exit) i povrh svega dolazak
konkurencije, doveli su JAT u poziciju da nije na vreme prepoznao svoje šanse i
na vreme obezbedio partnerstvo sa domaćim i stranim agencijama koje žele da
nude Srbiju kao destinaciju. Kad sam kod Exita – prosto mi je fascinantno
kako je za Exit JAT mogao da dogovori i povoljne cene avio karata i ostvari sve
ono što cela turistička industrija zajedno sa ministarstvom i turističkim
organizacijama TOB-a i TOS-a nije uspela! (Verovatno bolje veze i vezice J).
LOW
COST KOMPANIJE
Ukidanjem viza od 19.decembra
2009. low cost kompanije počinju sa uvodjenjem novih direktnih linija za
Beograd. Tako su ove godine krenuli Niki Air (Beč), Air Baltic (Riga sa
konekcijama prema Skandinavskim zemljama i Sant Petersburgu), Spain Air (Madrid
i Barcelona i otvaranjem mogućnosti ka čitavom tržištu Južne Amerike), Wizz Air
(Štutgart i London, Rim i Ajdhoven u Holandiji, Malme u Švedskoj), Malev
(Budimpešta i njihova široka mreža gradova koje pokrivaju), Tarom (Bukurešt),
Aegen (Atina i grčka ostrva – više zbog našeg outgoinga), Cimber Sterling
(Kopenhagen) i Wind Jet sa letom za Niš.
Ni na jednom od ovih tržišta
nisu preduzete posebne kampanje za promociju Srbije osim već redovnih
aktivnosti nastupa na sajmovima. Interesantan je podatak da je grad Niš
finansirao pokretanje letova Wind Air-a sa aerodroma Forli kod Bolonje sa 1
milion eur a da nije bio spreman niti otići na sajam turizma u Milano, niti
uložiti bar 10-tak hiljada eur u promociju na tržištu Bolonje i okoline (i to u
saradnji sa avio kompanijom).
KINA
Potpisan je Memorandum sa
Narodnom Republikom Kinom koji predvidja i intenziviranje turističkog prometa.
U februaru 2010. po konkursu je izabrano 6 agencija koje će biti licencirane za
organizaciju dolazaka kineskih turista. Srbija nastupila na izložbi Expo u
Šangaju. Ipak značajnijh pomaka sa kineskog tržišta nema. Razlog treba tražiti
u uslovima pod kojim su agencije dobile pravo da „rade“ Kinu. Naime agencijama
je traženo da potpišu svoj zvaničan dokument kojim potvrdjuju da u slučaju da
neki kineski turista pokuša da ostane u zemlji, agencija snosi troškove njihove
deportacije u Kinu! Tako su
agencije, iako su zvanično dobile pravo, obeshrabrene i demotivisane da se bave
ovim velikim i značajnim tržištem. Sa druge strane, rečeno je da mi sa naše
strane ne možemo sami birati partnere već ćemo dobiti spisak agencija koje će i
sa kineske strane biti ovlašćene za dobijanje viza. I dok mi spisak čekamo već
više od pola godine, za to vreme slovenački, hrvatski pa čak i turoperatori iz
zemalja (severo)istočne Evrope sami dovode kineske turiste u našu zemlju u
okviru Balkan tura. I dok bi neko pomislio da su na šteti samo domaće agencije
jer turisti ipak stižu, nije baš tako jer bi domaće agencije sigurno kreirale
programe gde bi kineske turiste zadržali na većem broju noćenja i prihod koji
bi ostvarile bi sigurno i potrošile u našoj zemlji.
SUSEDI:
Crna gora i Hrvatska
Uprkos svetskoj ekonomskoj
krizi i bojazni da će rezultati biti lošiji prema jednom izvoru, crnogorski
turizam beleži rast od 13% ali i
oko 1,1 milion turista, što je na nivou prošle a prihodi će iznositi 620
miliona eura, oko jedan odsto više u odnosu na prošlogodišnje (izvor: Mina-business od 17. 09. http://www.seebiz.eu/hr/tvrtke/turizam/turista-u-crnoj-gori-13%25-vise,92216.html)
dok prema drugom (Beta, 13. Avgust http://www.emportal.rs/vesti/region/129866.html)
16% više turista, I prihod od
turizma 600 miliona evra što bi bilo 25 odsto više nego u 2009. godini. Iako su
podaci malo kontradiktorni jer ako je prihod od 600 miliona povećanje od 25%
onda ne može biti da je 620 miliona povećanje od 1%. Bilo kako bilo, prihodi od Crnogorskog turizma su
za oko jednu trećinu manji od prihoda ukupnog srpskog turizma a ipak Crna gora
je samo prošle godine i samo za regionalna tržišta uložila u kampanju izmedju
700 i 800.0000 eur. Kampanja
je obuhvala Srbiju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Kosovo, Mađarsku
i Albaniju i promocija je obuhvatala otvaranje predstavništava u Beogradu i
Sarajevu, reklamiranje u najuticajnijim medijima, na bilbordima, održavanje
promotivnih manifestacija i konferencija za novinare.
Još u aprilu 2009. Crna gora
je donela paket mera za ublažavanje posledica svetske ekonomske krize. Evo
najznačajnijih mera:
• Ukinuta je naknada za
korišćenje gradskog građevinskog zemljišta (rasterećenje privrede 23 miliona
eura)
• Odustalo se od uvođenja poreza za neizgrađeno građevinsko zemljište
• Smanjenjen je porez na plate sa 15% na 12%, a od 2010. pad na 9%
• Smanjen je doprinos na plate sa 85% na 65%
Snižene su cijene električne energije za 10% (8 miliona na nivou godine) Vlada je usvojila model dodatnog subvencioniranja potrošača električne energije za 5%, za kategorije distributivnih potrošača 35 KV 10 KV i 0,4 KV (I i II stepen - ostala potrošnja) u periodu od 1. aprila 2009. godine do 30. septembra 2009. godine..
• Maksimalno su pojednostavljene procedure za zapošljavanje stranaca i obaveze po osnovu zapošljavanja stranaca umanjene su 30%
• Ukinuta je naknada po osnovu goriva (ukupna ušteda oko 5 miliona eura)
• Preporučeno je opštinama da smanje opterećenje hotelskoj privredi, određene mjere su već preduzete od strane pojedinih opština.
• Odustalo se od uvođenja poreza za neizgrađeno građevinsko zemljište
• Smanjenjen je porez na plate sa 15% na 12%, a od 2010. pad na 9%
• Smanjen je doprinos na plate sa 85% na 65%
Snižene su cijene električne energije za 10% (8 miliona na nivou godine) Vlada je usvojila model dodatnog subvencioniranja potrošača električne energije za 5%, za kategorije distributivnih potrošača 35 KV 10 KV i 0,4 KV (I i II stepen - ostala potrošnja) u periodu od 1. aprila 2009. godine do 30. septembra 2009. godine..
• Maksimalno su pojednostavljene procedure za zapošljavanje stranaca i obaveze po osnovu zapošljavanja stranaca umanjene su 30%
• Ukinuta je naknada po osnovu goriva (ukupna ušteda oko 5 miliona eura)
• Preporučeno je opštinama da smanje opterećenje hotelskoj privredi, određene mjere su već preduzete od strane pojedinih opština.
Ovaj paket mjera bi trebalo
da smanji godišnje opterećenje po hotelskoj sobi u iznosu od preko 1200 eura.
(Izvor: http://www.e-turizam.com/Turizam-Vijesti/Vijesti-iz-Crne-Gore/Crna-Gora-Informacija-o-pripremi-ljetnje-turisticke-sezone-2009.-godine.html,
01. April 2009.)
Prema preporukama Vlade Crne
gore za ekonomsku politiku u 2010.g. akcenat turizma se postepeno usmerava sa
masovnog na elitni turizam. „Privlačenjem manjeg broja turista visoko-platežne
moći mogu se ostvariti mnogo veći efekti nego privlačenjem većeg broja turista
niske kupovne moći.” Promocija se usmerava pored prirodnih lepota i na
umetnost, kulturu i istoriju i sve druge vidove turizma osim letnjeg, radi se
na revitalizaciji ruralnih područja, produžetak trajanja sezone, obrazovanje
kadrova i podizanju kvaliteta promocije turističkih usluga i „prepuđtanje
razvoja turizma stručnjacima“, unapredjenje infrastrukture (Izvor: dokument
Vlade Crne gore – Preporuke vlade Crne gore za ekonomsku politiku u 2010 http://www.cb-mn.org/slike_i_fajlovi/fajlovi/fajlovi_publikacije/preporuke_za_ekonomsku_politiku/preporuke_za_ekonomsku_politiku_2010.pdf)
Hrvatska očekuje 3% više
dolazaka od prethodne godine ali i znatan pad domaćih gostiju što je pokazatelj
krize u zemlji.
Hrvatska turistička privreda
je tokom sajma turizma u aprilu mesecu u Zagrebu održala sastanak gde su
analizirani svi tog trenutka raspoloživi podaci o najavama gostiju i gde su
dogovorene mere za ublažavanje krize (od ukidanja uredbe da se nedeljom ne
radi, do zabrane pušenja na javnim mestima) (Izvor: lično prisustvo na
pomenutom sastanku). Sada je cilj Hrvatske turističke zajednice da u
saradnji sa lokalnim turističkim zajednicama utiču na produženje turističke
sezone i ostvarenje 55 miliona noćenja i 10 miliona dolazaka u Hrvatsku.
Srpski
hoteli na gubitku u odnosu na prošlu godinu
Strani turisti se u srpskim
hotelima zadržavaju kraće i spremni su mnogo manje da ih plate u odnosu na
prethodne godine. Nemci, koji prema podacima NBS ostavljaju najveći devizni
priliv od turizma Srbiji - 84,3 miliona evra za prvih sedam meseci 2010.
godine, u 2008. godini su u proseku plaćali 41,44 EUR za noćenje u hotelima
Srbije po osobi, a ove godine plaćaju 31,79 evra što je za 23,2 odsto manje u
odnosu na 2008. godinu. U hotelima u Srbiji su se tokom 2008. zadržavali 3,08
dana, a u tekućoj godini 2,05 dana što je za čak 33,4 odsto kraće u odnosu na
2008. godinu - pokazuju rezultati analize i procene rezervacionog sistema VisitSerbia, koji se
nalazi na turističkom portalu VisitSerbia.org, a koji
obuhvata 120 online hotela iz Srbije i rezervacije iz 55 zemalja. Analizom je
obuhvaćen period od 1. januara 2008. do 25. septembra 2010. godine. – (hoću
reći analiza podataka sa našeg sajta).
Istovremeno, Englezi koji su
drugi na listi po deviznom prilivu od turizma u Srbiji prema podacima NBS -
43,2 miliona evra za prvih sedam meseci tekuće godine, su 2008. godine noćenje
u hotelima plaćali 56,79 evra po osobi, a ove godine 32,61 evra, što znači da
su u 2010. godini birali skoro duplo jeftinije hotele u odnosu na 2008. godinu
(za 42,6 odsto jeftinije). U hotelima u Srbiji Englezi odsedaju za 19 odsto
kraće (3,48 dana u 2008. i 2,82 dana u ovoj godini) u odnosu na 2008.
Ovakvi
podaci sigurno će uticati i na značajno manje prihode hotelske i turističke
industrije Srbije.
Tendencija pada dužine boravka u hotelima i porasta potražnje za jeftinijim hotelskim smeštajem beleži se već u prošloj godini i to kod većine stranih turista, što pokazuju sledeća dva grafikona.
Tendencija pada dužine boravka u hotelima i porasta potražnje za jeftinijim hotelskim smeštajem beleži se već u prošloj godini i to kod većine stranih turista, što pokazuju sledeća dva grafikona.
KO
PUNI SRPSKE HOTELE?
Kada su u pitanju strani
turisti, Nemci i Englezi u poslednje tri godine beleže najviše online
rezervacija hotelskog smeštaja u Srbiji, dok su poslednje dve godine Nemci
najbrojniji - pokazuju rezultati analize i procene turističkog portala VisitSerbia.org. Od
ukupnog broja turista obuhvaćenih analizom, Srbija i dalje ima ubedljivo
najviše domaćih turista, što potvrđuju i podaci Republičkog zavoda za
statistiku za prvih sedam meseci u 2010. godini: 747.349 domaćih gostiju i
366.222 stranih turista.
Hotele u Srbiji u 2010.
godini u proseku najskuplje plaćaju Holanđani 48,02 evra za noćenje po osobi,
zatim Englezi 32,61 evra, Grci 32,07 evra i Nemci 31,79 evra, potom Slovenci
29,38 evra, Rusi 27,53 evra i Srbi 26,93 evra. U najjeftinijim hotelima mogu se
naći Rumuni koji u proseku izdvajaju 21,01 evro za noćenje po osobi, ali se i
najkraće zadržavaju. U hotelima u Srbiji najduže se zadržavaju Englezi 2,82
dana, potom građani Srbije 2,06 dana, zatim Nemci 2,05, Grci 1,93, Rusi 1,87,
Slovenci 1,7, Holanđani 1,25 i Rumuni 1,23 dana po osobi. Zanimljivo je i to da
Holanđani u ovoj godini najskuplje plaćaju hotele, ali se skoro najkraće i
zadržavaju, što je čak za 64,5 odsto (odn. za 2,27 dana) kraće u odnosu na
njihovo zadržavanje u hotelima u Srbiji u 2008. godini.
Iako je prisutan pad broja
individualnih turista iz inostranstva (četiri odsto u odnosu na prošlu godinu
prema podacima Republičkog zavoda za statistiku), podatak koji ohrabruje je da
je u porastu broj organizovanih turističkih poseta u odnosu na prethodne godine
i to sa zadržavanjem od četiri do 10 dana. Najviše grupa je iz Nemačke,
Austrije, Francuske i Italije, ali i sa Tajlanda, Kine i Japana. Ostaje da
vidimo do kraja godine da li će to pomoći da ostvarimo planirani devizni priliv
od 690 miliona erva sobzirom da je u prvih sedam meseci ostvaren devizni priliv
po osnovi turizma u vrednosti od 317 miliona erva (prema podacima NBS).
KRIZA
ILI ŠANSA?
Iako se podaci turističkog
portala VisitSerbia.org u velikoj meri podudaraju sa
zvaničnom statistikom, analiza i procena ovog rezervacionog sistema daje
podatke koje zvanična statistika nije u mogućnosti da prati, a koji mogu
doprineti sagledavanju trenutnog stanja na turističkom tržištu i planiranju
budućih aktivnosti.
Srpsko hotelijerstvo će do
kraja godine završiti sa manjim prihodima u odnosu na prethodnu godinu u
rasponu od 10, a u nekim hotelima čak i do 40 odsto. Razlozi nisu samo smanjen
broj turista već i neprilagodljivost hotelskih cena platežnoj moći turista i
njihovom kraćem zadržavanju, koji su posledica svetske ekonomske krize.
S druge strane, razlog
porasta potražnje za jeftinijim hotelskim smeštajem potiče sa jedne strane zbog
posledica svetske ekonomske krize i sa druge, zbog uključivanja jeftinih (tzv.
„low-cost“) letova za Beograd iz Evrope. Podsećanja radi ove godine je desetak
evropskih avio kompanija otvorilo svoje letove za Beograd što je značajno
uticalo na uvećanje priliva „pravih“ turista u zemlju (a ne samo poslovnih
ljudi), ali su i njihove potrebe za jeftinijim hotelskim smeštajem izraženije.
Da su se odmah nakon toga na
ciljanim tržištima plasirale unapred pripremljene i osmišljene kampanje, kojim
bi se podstakla tražnja za putovanjem u Beograd i Srbiju, sigurno bi bilo više
turista jer
podaci Evropske turističke komisije* pokazuju da se u toku krize turisti više
okreću bližim i pristupačnijim destinacijama. Ukoliko
bi srpski hotelijeri prilagodili cene trenutnoj turističkoj tražnji i ukoliko
bi se pokrenula medijska kampanja za turističku promociju Srbije u
inostranstvu, ova kriza bi ustvari postala šansa za srpski turizam.
ZAKLJUČAK:
Svetska ekonomska kriza za
nas je bila velika šansa. Blizina Beograda najvažnijim emitivnim tržištima,
uvodjenje novih direktnih low cost letova ka novim destinacijama i povoljna
cena avio karata koja je mogla biti magnet za masovniji dolazak turista, nisu
iskorišćeni u značajnijoj meri jer nisu preduzete i druge, pre svega promotivne
aktivnosti u cilju promocije Beograda i Srbije na ovim (novim) tržištima.
Na turizam u Srbiji su u
vreme krize ipak više uticale unutrašnje okolnosti nego sama kriza. Kriza se
više odrazila na domaći turizam nego na dolazak stranih gostiju. Da su veća
ulaganja u promociju (bar 3 miliona eur na godišnjem nivou + 3 miliona za već
ustaljene aktivnosti TOS-a) počela bar pre godinu ili dve sigurno bi i kriza
još pozitivnije uticala na turizam u našoj zemlji.
Oni koji upravljaju
promocijom zemlje trebali su predvideti otvaranje neba, ukidanje viza, masovno
otvaranje novih letova po povoljnim cenama i trebali su dati konkretne reakcije
na te okolnosti. Te reakcije su trebale biti: unapred
osmišljene i planski vodjenje promotivne kampanje na ciljanim tržištima.
Da bi se ukupna slika turizma
Srbije popravila potrebno je prilagoditi cene domaćem gostu (jer strani gosti
iako su u porastu neće tako brzo moći zamenuti prihode koji su ostvarivani od
domaćih gostiju), kreirati kampanje prilagodjene ciljanim tržištima (region
plus destinacije sa kojima imamo direktne i povoljne avio letove), nastaviti sa
edukacijom kadrova, intenzivirati saradnju sa privatnim sektorom, zajednički sa
industrijom praviti planove i dogovore o izboru tržišta, temama promocije i sl.
Sve ukupno: Nismo adekvatno odgovorili na
izazove koje je pred nas stavila kriza kao i okolnosti koje su usledile
otvaranjem neba za low cost kompanije i ukidanjem viza.
Septembar 2010.
Нема коментара:
Постави коментар
Hvala na komentaru!